H Info : 03 227 34 70.

“In de mode moeten kleine vissen wel een grote bek opzetten”, zegt Tom Notte (27), samen met Bart Vandenbosch (28) het Belgische ontwerpersduo Les Hommes. Hun mannenlabel debuteert deze zomer. “We wisten wat we wilden : een collectie met internationale uitstraling die op de top mikt. Dus hielden we meteen een defilé in Parijs.” Die onthulde een grafische huisstijl inzake coupe en kleurgebruik, maar speels en creatief in de draagwijze van de kledingstukken. Een knoopsgat volstaat om het silhouet of patroon van een hemd te veranderen. “Les Hommes vermengt twee stijlen,” legt Notte uit, “de mijne bruut en mannelijk, die van Bart meer verfijnd en glad. Tegenstellingen zijn belangrijk : chic en trash, gekleed en nonchalant. Al vertrekken we bij klassieke mannenkleding – een ontwerper moet het binnenwerk beheersen. Uiteraard botsen onze karakters wel eens, maar zo vermijden we clichés. De som overtreft de afzonderlijke delen.”

Tot de klanten behoren winkels als Verso in Antwerpen en Obius in Gent, Jones en Kanves in Londen en het warenhuis I.T. in Hongkong. Naast het ontwerpen neemt het duo trouwens alle taken op zich : vanuit hun appartement in Antwerpen behartigt Tom de commerciële aspecten, Bart de productie en presentatie, tot en met de rondleidingen in de showroom en de persberichten. “Er komt veel bij kijken om je imago te bewaken”, zegt Vandenbosch, afgestudeerd in 2001. “Het komt erop aan uit te zoeken wie waar goed in is. We zijn onze eigen baas, we zouden gek zijn iets tegen onze zin te doen.”

Als modestudenten op de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen werden Notte en Vandenbosch al gauw hechte vrienden en later een stel. “Het was een constante wisselwerking. Onze collecties vulden elkaar aan, iedereen voelde aan dat we samen in zee zouden gaan.” Een mannenlabel dus, volgens Notte een moeilijke oefening tussen creativiteit en draagbaarheid, maar op termijn stabieler : “In damesmode kun je na twee seizoenen de top zijn en het volgende vergeten. De winkels willen altijd iets nieuw. Een mannencollectie bouw je stap voor stap, maar de basis is steviger.”

Ambities steekt het tweetal alvast niet weg. “Het erfgoed aan mannenkleding is zo rijk”, meent Notte. “Neem nu een duffel : uiteindelijk koopt iedereen dezelfde, liefst van een duur modehuis. Zonde.” Volgens Vandenbosch zegt dat meer over de ontwerpers dan de consumenten : “We hebben allebei in de verkoop gewerkt. Veel mannen staan open voor doordachte creativiteit. Er is gewoon geen alternatief : van hoog tot laag maakt iedereen dezelfde blazer. Les Hommes is échte designerkleding : kleding met een signatuur.”

Wim Denolf / Foto Guy Kokken

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content