Het is een Milanese traditie om versatile te zijn. Wanneer de 22-jarige Piero Lissoni in 1978 afstudeert aan de prestigieuze architectuurschool Politecnico di Milano, op zo'n twintig kilometer van zijn geboortestadje Seregno, is hij klaar om de...

Het is een Milanese traditie om versatile te zijn. Wanneer de 22-jarige Piero Lissoni in 1978 afstudeert aan de prestigieuze architectuurschool Politecnico di Milano, op zo'n twintig kilometer van zijn geboortestadje Seregno, is hij klaar om de wereld te bestormen als architect, interieurontwerper én designer. "Voor mij is het niet mogelijk om deze verschillende werelden los te koppelen", vertelt de Italiaan hier later over. "Architectuur betekent dat je een gebouw ontwerpt; daarna ontwerp je de ruimte in het gebouw; en daarna ontwerp je iets om in de ruimte die in het gebouw zit te plaatsen." In 1886 richt hij zijn eigen zaak op: Lissoni Associati. Zijn eenvoudige en functionele design doet veel deuren opengaan. Naast meubelen voor verschillende labels ontwerpt hij ook woningen en interieurs voor showrooms en hotels van Venetië tot Tokio. Zelfs als zestiger is hij nog steeds een van de golden boys van het Italiaanse design. Zo brengt Knoll nu een sofa en stoelen van zijn hand uit, inspireerden de Venetiaanse loggia's hem tot een opslagkast voor B&B Italia, tekende hij als artdirector nieuwe producten voor Porro, Lema en Living Divani en ontwierp hij zelfs houtpanelen voor Alpi. Van versatile gesproken.