MAC, kort voor Make-up Art Cosmetics, werd in 1985 opgericht in Canada door Frank Toskan, visagist, en Frank Angelo, eigenaar van een schoonheidssalon. De twee sloegen de handen in elkaar om professionele producten te ontwikkelen waarvan de kleuren het ook goed deden op foto's. Via mond-tot-mondreclame werden de high performance oogschaduwen en lippenstiften in een mum van tijd must haves voor visagisten, niet lang daarna belandden de spetterende kleuren in de no-nonsense verpakkingen ook in de reguliere handel. Madonna, Marilyn Manson, Raquel Welch : allemaal zijn ze tuk op MAC-producten, en dan vooral op de roemruchte Viva Glamlipstick, een rode lippenstift waarvan iedere verkochte cent naar het MAC-aidsfonds gaat. Zelf zijn we fan van de Strobe Cream, een hydraterende crème met een ongeëvenaarde highlight, een jaar geleden gekocht op de luchthaven van Kopenhagen. Voor een nieuwe tube hoeven we voortaan maar naar Antwerpen te rijden. Omdat veel Belgische vrouwen niet bekend zijn met MAC, schotelden we Lyne Desnoyers de volgende openingsvraag voor.
...

MAC, kort voor Make-up Art Cosmetics, werd in 1985 opgericht in Canada door Frank Toskan, visagist, en Frank Angelo, eigenaar van een schoonheidssalon. De twee sloegen de handen in elkaar om professionele producten te ontwikkelen waarvan de kleuren het ook goed deden op foto's. Via mond-tot-mondreclame werden de high performance oogschaduwen en lippenstiften in een mum van tijd must haves voor visagisten, niet lang daarna belandden de spetterende kleuren in de no-nonsense verpakkingen ook in de reguliere handel. Madonna, Marilyn Manson, Raquel Welch : allemaal zijn ze tuk op MAC-producten, en dan vooral op de roemruchte Viva Glamlipstick, een rode lippenstift waarvan iedere verkochte cent naar het MAC-aidsfonds gaat. Zelf zijn we fan van de Strobe Cream, een hydraterende crème met een ongeëvenaarde highlight, een jaar geleden gekocht op de luchthaven van Kopenhagen. Voor een nieuwe tube hoeven we voortaan maar naar Antwerpen te rijden. Omdat veel Belgische vrouwen niet bekend zijn met MAC, schotelden we Lyne Desnoyers de volgende openingsvraag voor. Onze dubbele uitdaging. Onze mission statement zegt dat we vrouwen én visagisten gelukkig willen maken. Professionals willen in de eerste plaats een product dat zijn werk doet, óók in extreme omstandigheden als hitte en fel licht. De kleuren moeten er goed uitzien en de textuur mag niet uitlopen. Moderne vrouwen die niet veel tijd hebben, die voor kinderen moeten zorgen en een drukke job hebben, die willen evengoed een product dat snel aan te brengen is en blijft zitten. Daar ontmoeten onze twee klantengroepen elkaar : ze willen allebei degelijkheid. Dat wil niet zeggen dat MAC niet speels is, alleen zit het speelse aspect bij ons niet in de flashy verpakkingen of in trendy gimmicks, wel in de kleuren en de texturen van de producten. Dat was de intentieverklaring van de makers, maar ondertussen weten vrouwen dat ze welkom zijn bij ons. Wanneer je onze winkel binnenkomt, word je ontvangen door een team van professionele visagisten. Ze leren hoe je onze producten kunt gebruiken, je krijgt ook tips van onze medewerkers over hoe je een bepaalde look krijgt. Toon ons een foto uit een magazine en we weten hoe je die look creëert. Wil je dat je huid er zus en zo uitziet, we kunnen je helpen. Je kunt de producten voelen en aanraken, samen kiezen we wat het best aan je wensen beantwoordt. We laten je de texturen verkennen en we leren je trucs, welke borstel of spons het product het best tot zijn recht laat komen. Dat is wat onze klanten zo goed vinden aan MAC : je leert hoe je thuis een professioneel resultaat krijgt. And it stays on ! De texturen variëren van heel mat tot heel transparant, iedereen vindt iets. En daarvoor hebben we die beroemde campagne gedaan met de dragqueen RuPaul. Ik werk nu twaalf jaar bij MAC, en dat is een van de dingen die me het meest ontroeren aan dit huis : MAC is ruimdenkend en promoot verdraagzaamheid. Het belangrijkste is dat iedereen zich thuis voelt bij ons. Make-up is ook gedemocratiseerd. Mannen hebben, net als vrouwen, af en toe een beetje hulp nodig. Mannen hebben toch ook wallen of droge lippen ? Dat we met een flamboyant personage als RuPaul werken, wijst ook op onze speelsheid : it's all about fun. Yep ! Hij is dol op Studio Fix, een poederfoundation die zijn huid in een handomdraai ultrableek en supermat maakt. Onze oogschaduwen gebruikt hij ook, net als onze lippenstiften. Studio Fix is een van onze star products : een foundation waarmee je in geen tijd een egale teint verkrijgt, aan te brengen met een spons voor optimale dekking, of met een borstel voor een meer natuurlijk effect. Geen enkel bedrijf kan zeggen dat het perfect is, maar we hebben enkele producten die onweerlegbaar goed zijn. Neem nu Lipglass, een lipgloss die zeer populair is bij modellen. Het is een gloss die absoluut blijft zitten. Ten tijde van de lancering was dat revolutionair. De eerste versie was een beetje te lijmachtig voor veel vrouwen, dus hebben we ondertussen het gamma uitgebreid met wat meer vloeiende texturen, Lustreglass bijvoorbeeld. Opnieuw : voor elk wat wils. De populariteit van onze producten varieert ook van markt tot markt. In Frankrijk doen onze oogschaduwen het goed, in de VS is het al lipstick wat de klok slaat. En in Azië, waar hét schoonheidsideaal een perfect egale huid is, zijn onze foundations zeer in trek. Ik ben heel erg benieuwd wat het favoriete product van de Belgische vrouwen wordt. Ik denk het niet. De campagnes sturen net de boodschap uit dat make-up er is voor iedereen. Ze zinspelen ook op het theatrale aspect van het leven, dat al te vaak verwaarloosd wordt door dagelijkse rompslomp. Performers als Missy Elliott, een actrice als Chloe Sevigny, een model als Linda Evangelista - allemaal vrouwen die voor Viva Glam hebben geposeerd - staan bekend om hun eigenzinnige stijl. Het zijn publieke kameleons, met hun gedaanteverwisselingen brengen ze kleur in hun leven, en ook in dat van de mensen op straat. Door te poseren zetten ze zich ook in voor ons aidsfonds. MAC is een merk dat altijd betrokken is geweest in de strijd tegen aids. Dat is ook waarom we die sterren zo flashy maquilleren. De onderliggende boodschap is : beleef zoveel mogelijk plezier aan het leven, haal eruit wat je kunt. En toen we in 1986 Viva Glam 2 lanceerden, kozen we als gezicht K.D. Lang ( zangeres en lesbienneboegbeeld, bekend om haar sobere stijl). Zij poseerde zonder make-up. Het kan dus ook zonder. Zoveel : gevaar, passie, verleiding, agressie, romantiek... Rood is de kleur van het hart. Viva Glam is een echte hit. Iedere lancering is een schot in de roos, omdat we er iedere keer voor zorgen we dat het een roodtint is die past bij elke huidsoort : van de donkerste tot de bleekste, van de jongste tot de oudste. Ik ben er ook van overtuigd dat iedereen rood kan dragen, het is tijdloze kleur. Mat, glossy, transparant of dekkend, er is een rood voor iedereen. Correct. Het eerste wat je moet doen is goed voor jezelf zorgen. Hoeveel make-up je ook gebruikt, als het canvas niet gezond is dan zal het resultaat eruitzien als veel make-up op een ongezonde huid. Maar ! Hoe geruststellend is het niet een kleine oneffenheid te kunnen verbergen met een beetje concealer ? Make-up is een helper, een fixer, géén masker. Dat is de moderne visie. In de jaren tachtig deden we make-up op om make-up op te hebben. Vandaag komen we met iets dat authentieker is. Vergeet ook niet dat er heel wat vrouwen zijn met een mooie huid. Verstop die prachtige huid niet ! Heb je rode kaken en ben je trots op die blos ? Toon die dan ! Maar het zou goed kunnen dat je er nóg beter uitziet met wat concealer rond de neus en op de T-zone. Make-up kan ook je huid beschermen. We zien gelaatsverzorging steeds meer toegroeien naar make-up en omgekeerd. Het is een hydraterende crème, dus je kunt hem aanbrengen als dagcrème en erover je foundation doen. Maar als je Strobe Cream alleen op je jukbeenderen, boven de wenkbrauwen en op de neusrug aanbrengt en wat concealer aanbrengt op de T-zone en rond de neusvleugels krijg je weer een ander effect. Dan werkt de Strobe Cream als een illuminizer. De macht van de gewoonte. Veel vrouwen denken dat ze er alleen zo goed uitzien. Ik krijg ook veel vrouwen die me zeggen : ik ben mijn look beu, help me om te veranderen. Maar wanneer ze dan zichzelf in de spiegel zien na mijn interventie herkennen ze zichzelf niet. Het komt er vaak op aan een compromis te vinden tussen de mogelijkheden die wij zien en de gewoonten van de klant. Veel vrouwen vinden het moeilijk om hun looks te veranderen. En anderen weigeren simpelweg te veranderen. Laat ons niet vergeten dat je eigen make-up doen een heel psychologische bezigheid is. Het is een uiting van hoe je jezelf ziet en tegelijkertijd wil er je een bepaald imago mee projecteren naar de buitenwereld. Veranderingen in dat ritueel komen er vaak maar wanneer er zich veranderingen in het leven hebben voorgedaan. Een nieuwe job, een scheiding, je eerste kind... het zijn vaak dat soort evoluties die vrouwen naar een nieuwe look doen verlangen. Je moet eerst in je hoofd een knop hebben omgedraaid vooraleer je op je gezicht veranderingen aanbrengt. Maar het staat vast dat iedereen het eens zou moeten proberen : een klein detail veranderen, je zou versteld staan, it's a new you. MAC, Schrijnwerkerstraat 21-23, 2000 Antwerpen. Door Katia Vlerick