Nadat we vorige week de goedkope, Roemeense Dacia Logan hebben getest, belanden we vandaag in een andere wereld en stappen in de Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé. Die vierzits cabrio is in vele opzichten een buitenbeentje, met om te beginnen een lengte van 5,60 meter en een prijskaartje van 456.170 euro. De kopers van zo'n uitzonderlijke auto mogen dan gering in aantal zijn, hun profiel is pijnlijk duidelijk : het zijn klanten die van niets en niemand bang zijn. Niet van de fiscus en niet van de ach...

Nadat we vorige week de goedkope, Roemeense Dacia Logan hebben getest, belanden we vandaag in een andere wereld en stappen in de Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé. Die vierzits cabrio is in vele opzichten een buitenbeentje, met om te beginnen een lengte van 5,60 meter en een prijskaartje van 456.170 euro. De kopers van zo'n uitzonderlijke auto mogen dan gering in aantal zijn, hun profiel is pijnlijk duidelijk : het zijn klanten die van niets en niemand bang zijn. Niet van de fiscus en niet van de achterklap. Ze hebben fortuin gemaakt en willen zichzelf daarvoor belonen. In Knokke nemen we via de coachdoors (die in omgekeerde zin openen en met een knop op het dashboard worden gesloten) plaats achter het stuur van deze elegante mastodont die onder de kap een 6,7 liter V12 meekreeg, accelereert als een sportwagen en een top haalt van 240 km/uur. Maar dat is volstrekt onbelangrijk. Interessant in het dagelijkse verkeer is dat 75 procent van de maximale trekkracht van 720 Nm al vanaf 1000 toeren ter beschikking staat. In de praktijk laveert deze Brit met Duitse roots spelenderwijs en fluisterstil door het verkeer. De rijder torent hoog boven de medemensen uit en geniet daarbij volop van het omringende landschap en de geuren. Omdat de voorstoelen wat dunner werden gemaakt dan bij de vierdeurs is er ook ampel plaats voor twee volwassenen achterin. De vijflagige kap, waarvan de binnenste laag met kasjmier werd afgewerkt, wordt geheel automatisch in 25 seconden in stelling gebracht. In ons geval wordt hij afgedekt door een teakhouten blad dat appelleert aan de wondermooie Rivaboten. Tijdens onze korte kennismaking vielen enkele aspecten bijzonder op. De grote rigiditeit van deze open Rolls, die ook op kasseien geen krimp geeft, het rijcomfort en de stabiliteit in de bochten die door de luchtvering gewaarborgd worden en de stille motor. Ondanks zijn omvang en zijn gewicht van 2600 kg bleek het ook in de stad moeiteloos rijden. Alleen het vinden van een parkeerplaats is geen sinecure. Ondanks zijn lengte garandeert de Drophead Coupé een koffervolume van slechts 355 liter. Een troost is wel dat de koffer in twee delen opent : een omhoog klappend deksel en een omlaag kantelend luik dat als zitplank door chique picknickers kan worden gebruikt. Belangrijker is dat de Phantom Drophead Coupé door zijn indrukwekkende rijgedrag en nauwkeurige besturing een echte Drivers Car is geworden, zodat we ervan uitgaan dat hij de eerste Rolls wordt waarbij een chauffeur echt niet noodzakelijk is.Door Pierre Darge