De stereotiepe femme fatale blijkt dit najaar opnieuw de lieveling van menig ontwerper. Ook modehuizen die geen Franse wortels hebben wagen zich aan een moderne vertaling van de look van de Parisienne, die al jaren synoniem staat voor een helder silhouet met complexe snit. Denk tailleurs en jurken die strak om het lichaam zitten en zachte rondingen vertonen. De Fransen maken ook graag gebruik van lichte stoffen die scherpe vouwen geven wanneer ze geperst worden.
...

De stereotiepe femme fatale blijkt dit najaar opnieuw de lieveling van menig ontwerper. Ook modehuizen die geen Franse wortels hebben wagen zich aan een moderne vertaling van de look van de Parisienne, die al jaren synoniem staat voor een helder silhouet met complexe snit. Denk tailleurs en jurken die strak om het lichaam zitten en zachte rondingen vertonen. De Fransen maken ook graag gebruik van lichte stoffen die scherpe vouwen geven wanneer ze geperst worden. Styliste Audrey Heselmans : "Het Parijs uit de jaren tachtig is helemaal terug. Merken als Louis Vuitton, Balmain, Chanel of Dolce e Gabbana wagen zich dit seizoen op het speelterrein tussen Franse couture en de rebelse jaren tachtig. Schouders zijn opvallend, de taille wordt geaccentueerd, en alles wordt overgoten met veel zwart en minutieuze details. En welk decor was voor deze flamboyante silhouetten geschikter dan place de la Concorde in Parijs zelf ?" De Franse hoofdstad heeft immers altijd de hoofdrol gespeeld sinds het ontstaan van de moderne modewereld. Veel internationale ontwerpers willen werken en slagen in Parijs. De Franse overheid en televisie hebben de ontwerpers en textielindustrie altijd gesteund en gesubsidieerd. Jurk in grove tweed en pofmouwen en haarstukje met leren handschoenen in verwerkt, Dolce & Gabbana. Oorbellen, Swarovski. Zilveren ring met grote halfedelsteen, Feliz. Lange leren handschoenen, Emporio Armani. Linkerpagina: Cocktailjurk met grote kraag, By Malene Birger. Smokingjasje afgewerkt met pailletten, Zadig et Voltaire. Kousen, Max Mara. Armbanden, Feliz. Schoenen, Dolce & Gabbana. Bustierjurk met voorpand in ecru satijn en korte cape in astrakan, bewerkt met zilveren kettingen, D&G. Vierkant hoedje, Christophe Coppens. Kousen, Max Mara. Ring en oorhangers, Swarovski. Rechts: Grijze bontmantel, Sonia Rykiel. Halsketting en oorbellen, Swarovski. Kousen, Max Mara.Rode halflange mantel met wijde schouders, Louis Vuitton. Wijde driekwartbroek met pied-de-poulemotief, Jean Paul Knott. Halsketting, Swarovski. Oorring, Pomellato. Korte leren handschoenen, Enes. Schoenen, Paule Ka. Hoedje in luipaardprint, Fabienne Delvigne. Zwarte jurk met opstaande schouders, By Malene Birger. Kousen, Max Mara. Schoenen in laqué, Robert Clergerie. Oorbellen, Swarovski. Houten handtasje, Rocio Naomi.Zwarte tricot cape, afgewerkt met veren en lange leren hand-schoenen, Emporio Armani. Pofrokje met grafisch motief, By Malene Birger. Hoedje, Esprit. Oorringen en ring, Swarovski. Panty, Cette.Verkoopinfo : p. 203 Tekst Elke Lahousse Productie Audrey Heselmans Foto's Luc Praet; Productieassistente Laurence Desbi"Het is tijd voor een comeback van de stijl van Franse topactrices als Jean Seberg, Catherine Deneuve en Brigitte Bardot." Kate Phelan, chef mode van de Britse Vogue"De stereotiepe look van de Franse bourgeoisie uit de jaren tachtig speelde dit seizoen door mijn hoofd. De clichés van toen zijn gemakkelijk te vertalen : ronde silhouetten en ruches in de materialen." Marc Jacobs, ontwerper Louis Vuitton