Sofie Albrecht
Sofie Albrecht Sofie Albrecht is beautyjournaliste en mede-oprichtster van de blog Café Cosmétique

Standaard en doorsnee is passé, alles krijgt een persoonlijke stempel: van uw jeans tot uw auto. En nu ook cosmetica.

Fingerprinting is een trend die zich als een olievlek uitbreidt. Alledaagse dingen worden met een exclusief sausje overgoten: het privilege van de rich & famous om alles op maat te laten maken of in unieke exemplaren te kopen, komt nu ook binnen het bereik van de modale consument. Een Levi’s-jeans hoeft u niet meer in small of medium te kopen, voor een kleine meerprijs laat u die op maat maken. Geen standaardkasten meer, maar modulaire eenheden die u combineert tot een uniek en persoonlijk geheel. Duur hoeft dat niet te zijn: aan sommig Zweeds design hangt een democratisch prijskaartje. Een auto die zijn bestuurder herkent aan diens vingerafdrukken of stemgeluid, en automatisch de zetelhoogte en de airconditioning aanpast, is volgens onze chef auto’s geen verre toekomstmuziek meer.

Ook in de cosmetica zet deze personalisatietrend door. De kleurenstylisten van het Amerikaanse Prescriptives mengen verschillende tinten fond de teint tot u de ideale kleur hebt. Bij de Parijse make-upartist Terry bent u iets meer kwijt, maar dan hebt u wel de perfecte foundation in een luxueuze verpakking met uw naam erin gegraveerd.

Een ongeparfumeerde bodylotion kan u in The Body Shop een persoonlijk tintje geven door uw favoriete geur eraan toe te voegen. Aveda geeft er zelfs een karakteranalyse bij: de geur die u kiest zou een specifiek persoonlijkheidstype vertegenwoordigen. U kan de essence als eau de toilette ( Pure Fume Spirit) dragen of in shampoo, bodylotion, lichaamsscrub of massageolie laten verwerken. Mengen doet u ook met de vijf Aqua Allegoria van Guerlain en de colognes van Jo Malone: door verschillende geurlaagjes te leggen, schept u uw eigen geur. Voorwaarde voor succesvol mengen, is dat de ingrediënten natuurlijk zijn, wat niet het geval is bij de meeste commerciële parfums. Voor een exclusieve geur moet u naar Parijs: in Palais Royal van Shiseido heeft Serge Lutens een parfumboetiek waar u een geur op basis van uw aanwijzingen kan laten maken.

Dit seizoen is er eindelijk ook huidverzorging op maat. Helena Rubinstein pakt uit met een serum in de Force C.-lijn, waarvan de dosis vitamine C kan aangepast worden aan de behoefte van uw huid. Aan de hand van een vragenlijst die rekening houdt met leeftijd, leefwijze en gevoeligheid van de huid wordt de juiste dosis vastgesteld: een gevoelige huid krijgt automatisch 5 procent aanbevolen, een minder gevoelige en meer getekende huid krijgt waarschijnlijk 10 of 15 procent voorgeschreven. Om de vitamine C zo vers mogelijk te houden, wordt het product pas gemengd vóór het eerste gebruik. Dat kan u in de parfumerie laten doen of thuis zelf het poeder bij het basisfluïdum voegen. Een etiket herinnert aan de vervaldatum: zes weken na het mengen, drie maanden als de emulsie in de koelkast bewaard wordt.

Chanel pakt het nog grootser aan en brengt een gloednieuwe verzorgingslijn op de markt. Het merk riep wereldwijd alle oude producten terug – op twee na – en stelt een coherent geheel in de plaats, onder de naam Précision. Het gamma bestaat uit vier categoriën: hydratatie, intensive care, reiniging en specifieke producten om bepaalde problemen te behandelen. Het vernieuwende van de reeks is de holistische aanpak: een probleem geïsoleerd behandelen, haalt niets uit, volgens Chanel. Doordat het concept verschillende aspecten van het huidgedrag integreert, kan er een globale oplossing worden voorgesteld: niet één product om een probleem te behandelen, maar een heel gamma op elkaar afgestemde producten die voor een synergie-effect zorgen. Zo bestaan er twee soorten hydraterende producten – beschermend en verstevigend – in telkens drie texturen. De hydraterende verzorging voor de jongere huid Hydramax is een mooi voorbeeld: voor de droge huid is het product in een rijke crème beschikbaar, een gemengde huid krijgt de fluïdumversie en de vette huid de olievrije gel. Want een vette huid kan evengoed gedehydreerd zijn, een probleem dat vaak nog verergert door verkeerde, agressieve producten te gebruiken.

Het gamma is vrij uitgebreid: 26 producten, dat is meer dan de doorsnee verzorgingslijn. Dat laatste wil Chanel absoluut vermijden: een standaardgamma, opgehangen aan de traditionele classificatie volgens huidtype. Dat voldoet niet meer, beantwoordt niet aan de realiteit. Elke huid is immers uniek; het is geen statisch gegeven, maar een variabele die onderhevig is aan verandering door externe en interne invloeden. Een computertest stelt het huidprofiel op, waarbij rekening wordt gehouden met de conditie van de opperhuid, de gevoeligheid en tekens van veroudering. De naam Précision is goed gekozen: op basis van acht parameters kan de computer 17.474 mogelijke productcombinaties voorstellen. Meestal zijn dat drie of vier producten voor dagelijks gebruik, en eventueel enkele specifieke producten om bepaalde (tijdelijke) behoeften op te vangen.

De producten zijn ontworpen op basis van de onderzoeksresultaten van het C.E.R.I.E.S., het Epidermal & Sensory Research & Investigation Centre. Dit internationaal onderzoekscentrum bestaat sinds 1991 en wordt gefinancierd door Chanel. Het verricht research naar het functioneren van de gezonde huid en heeft een indrukwekkende database van 3 miljoen gegevens, afkomstig van 3500 personen.

Alle producten zijn hypoallergeen, niet-comedogeen en worden goed verdragen door mensen met een gevoelige huid.

Sofie Albrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content