Goudkoorts

De modekaravaan trekt deze winter eensgezind naar één en dezelfde bestemming: Eldorado. Nu iedereen genoeg heeft van de logomania en de gettochic zoeken ontwerpers opnieuw de rijkdom in materialen. “Goud is sexy!” roept Valentino backstage, terwijl de modellen getransformeerd worden tot wandelende oscarbeelden. Soortgelijke taferelen bij Moschino en Narciso Rodriguez, al moet gezegd dat zij het klatergoud beperken tot een kleurentoets in een overwegend zwarte collectie. Helmut Lang reduceert goud dan weer tot het trashy lurex van de jaren tachtig, terwijl Veronique Branquinho het een koninklijke, bijna middeleeuwse waardigheid geeft. Geen goud in de collectie van Louis Vuitton, maar wel op de catwalk. Pittig detail: in een modeweek met niets anders dan struikelende en vallende mannequins nemen ze bij Vuitton geen risico’s. Als tijdens de repetitie duidelijk wordt dat de modellen niet kunnen lopen op de gladde, goudgeschilderde catwalk moet de crew in allerijl aan de slag met messen om het oppervlak te bekrassen. Een huzarenwerkje dat zorgt voor meer dan een uur vertraging. Het is niet al goud wat blinkt in modewonderland.

Kakelbont

Fashionista’s die lid zijn van een dierenrechtenorganisatie staan deze winter voor een hartverscheurende keuze. Bont is weer in en geen enkel beestje wordt gespaard. Vuitton maakt stijloefeningen met Zuid-Amerikaanse bergschapen, Perzische lammetjes, ezels, konijnen en nertsen. John Galliano naait voor Dior een mantel van sabeldiertjes en bij Celine stopt Michael Kors vossen in een bordeaux verfbad. Bont doet het ook goed als detail op manchetten, revers, hoeden, tassen en laarzen. Verder als plaid ( Fendi), schouderlapje ( Marni) of rok ( Sonia Rykiel). Martin Margiela vindt het allemaal best amusant en naait twee bontmantels aan elkaar tot één monsterlijk exemplaar met vier armen. Weinig of geen beestjes in de collectie van Gucci, maar wel een bonten tapijt op de catwalk. Het debuterend model Michelle Deswarte heeft het geweten en gaat tot driemaal toe op de grond, tot ze uiteindelijk het verstand heeft om haar torenhoge stiletto’s in de hand te nemen en het parcours blootsvoets af te maken. Soms maken modeontwerpers het gewoon te bont.

Leder

Wie luxe zegt, zegt ook leder. Hoogtij dus voor traditionele huizen als Hermès, die al decennialang beide combineren. Martin Margiela doet er dit seizoen nog een schepje bovenop en maakt een stijlvol silhouet compleet met lederen details als hoeden en handschoenen. Een tricotjurkje krijgt het gezelschap van een lederen omslagrok. En ondertussen klinkt als een mantra doorheen de luidsprekers: “Tu es fantastique, libre, unique, extraordinaire.” En vooral … rijk. Loewe, dat andere luxelabel met specialisatie in leder, zou dezelfde mantra best eens in het oor fluisteren van Jose Enrique Ona Selfa. In tegenstelling tot zijn eigen collectie, slaagt hij er niet in om van zijn debuutcollectie voor Loewe een coherent geheel te maken. En de concurrentie is groot want deze winter duikt leder op in elke collectie. In de gedaante van stoere jackets ( Dior, Burberry Prorsum), rebelse minirokjes ( Chanel), strenge tailleurs ( Ferré, Lagerfeld Gallery), bodywarmers/gilets ( Michael Kors), wijde kniebroeken ( Hugo Boss). Bij Balenciaga naait Nicolas Ghesquière zwarte mouwen in leder aan een getailleerd sweatervestje en laat hij reepjes leder lopen over naïeve sweaterjurkjes. Jean-Paul Knott gebruikt het dan weer om wijde wikkeljassen en satijnen tunieken bijeen te houden. Conclusie: de mode spreekt deze winter een stoere taal.

Foto’s: Valentino, Moschino, Narciso Rodriguez (69) Helmut Lang (49)

Foto’s: Sonia Rykiel, Sportmax, Martin Margiela, Marni (051)

Foto’s: Loewe, Hermès, Burberry Prorsum

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content