Delvaux, de oudste ledermaker in Europa, slaat een nieuwe creatieve weg in. Het huis lanceert deze winter vijf opvallende tassen, in samenwerking met Belgische ontwerpers met faam : Laetitia Crahay en Bruno Pieters.

Zomaar een voormiddag in het Brusselse atelier van Delvaux, ledermaker sinds 1829, hofleverancier sinds 1883 en hét Belgische luxemerk sinds jaar en dag. Het is een plezier om te zien : nauwgezet maar vingervlug controleert de dame naast ons voor een laatste keer alle details van de Brillant, de grote Delvaux-klassieker. Deze officiële handtas van de hostessen van Expo ’58 werd nog niet zo lang geleden naar voren geschoven als de grote pijler van de hele collectie. Wat de Kelly-bag is voor Hermès, is de Brillant voor Delvaux. De afgelopen seizoenen werd via advertenties nog eens het artisanale, historische karakter van het huis benadrukt : achter een modieus silhouet werd telkens een medewerker van het atelier letterlijk in de kijker gezet.

Maar deze winter wordt er meer dan ooit naar de toekomst gelonkt : met een serie van vijf modieuze handtassen in verrassende materialen. De kokette Astrid en Georges lonken qua vorm en materiaal nog een beetje naar de Brillant, maar met de gouden ketting en het soepele lamsleder is het avondtasje Victor duidelijk een stap voorwaarts : elegant en vrouwelijk, maar ook gewaagd, een geslaagde mix tussen basic en luxe. Een opvallend nieuw detail is de grote platte ‘D’ : terug te vinden op het Astrid-model, een eyecatcher bij de prachtige grote opbergtassen Louise (soepele zak) en Jeff (statig en recht).

Zeker in Jeff kan men de stijl herkennen van Laetitia Crahay, de Brusselse schone die al enkele seizoenen het mooie weer maakt als accessoireontwerpster bij Chanel. De tassen dragen dan wel niet uitdrukkelijk haar naam, ook de komende zomer zal Crahay haar stempel drukken op de nieuwe modellen. Net als Bruno Pieters, die behoort tot de nieuwe lichting jonge ontwerpers die in Parijs furore maakt met een collectie onder eigen naam, is Crahay voor onbepaalde duur ingeschakeld als creatieve hulp, onder het motto Delvaux with help from… Vanwaar deze ommezwaai ? We vroegen het aan zaakvoerder François Schwennicke van Delvaux.

Is het de bedoeling dat Delvaux een hippe restyling à la Louis Vuitton doormaakt ? Zoals Vuitton artiesten als Stephen Sprouse en Takashi Murakami aantrok om het bekende LV-monogram op te vrolijken, doen jullie nu een beroep op extern creatief talent met een flinke dosis street credibility.

François Schwennicke : Het is zeker niet de bedoeling dat we van Delvaux een hip straatmerk maken. We behouden onze basis, onze vaste collectie met bijvoorbeeld de Brillant. We willen die alleen aanvullen met nieuwe modellen die door externe ontwerpers worden bedacht. De vijf nieuwe tassen luiden geen radicale koerswijziging in. Ze voegen eerder iets toe aan onze geschiedenis én aan onze vaste collectie. We willen creatiever gaan.

We zijn ook ouder dan Vuitton, hebben meer knowhow dan eender welk ander ledermerk. We kennen de luxe-industrie door en door. Indertijd waren we de eerste ledermakers die met een zomer- en een wintercollectie voor de dag kwamen. Weet je wat het eerste was dat mijn vader deed ( Franz Schwennicke kocht in 1937 het huis van de familie Delvaux, red. ) ? Een ontwerpersstudio installeren. Vandaar dat deze collectie ook vol verwijzingen naar ons rijke verleden zit.

Hoezo ?

Het zit hem in de details. De goudkleurige buttons gaan terug naar de afwerking van een model uit 1948, de grote platte ‘D’ hebben we gekopieerd van een oud make-uptasje, de stoffen binnenvoering vonden we in een tas uit 1946…

Laetitia en Bruno snuffelden in onze ontwerpboeken op een onbevangen manier. Die spontaniteit is iets wat ons eigen ontwerpersteam een beetje begon te missen. We kennen Delvaux té goed. Nu, ze mochten natuurlijk ook geheel nieuwe accenten toevoegen. De nieuwe rits is bijvoorbeeld een ideetje van Laetitia. Voor het overige stelden we maar één eis : het resultaat moest tijdloos zijn. We wilden basic vormen.

De tassen zijn uitgevoerd in prachtige materialen. Zeer aangenaam om te voelen.

We denken nog steeds aan de duurzaamheid van de materialen, maken nog steeds lifetime bags, maar het tactiele is inderdaad een nieuwe bepalende factor. Vroeger werkten we vooral met kalfsleder, nu kozen we ook voor lamsleer, buffel… Uiteraard van topkwaliteit.

Was de keuze voor twee Belgische ontwerpers een bewuste keuze ?

Ja en neen. Natuurlijk bulken ze allebei van het talent en was dat de belangrijkste reden om hen te benaderen. Maar aan niet-Belgische designers hadden we vast moeten uitleggen waarvoor Delvaux precies staat. Bruno en Laetitia hebben we niet eens moeten overtuigen om mee te werken : zoals iedere Belg kenden ze het huis maar al te goed.

De twee zijn ook al intensief bezig voor de zomer. Laetitia drukte een zware stempel op deze serie, Bruno zal zich voor de komende collecties meer op de mannenlijn toeleggen. Het is ongelofelijk hoe creatief ze zijn. Leatitia bijvoorbeeld tekent niet, maar past ideeën op een concrete manier bij elkaar. Ze werkt ook erg snel. Ze vertrekt naar Italië en komt amper drie dagen later terug met prototypes voor ritsen, sluitingen, kettingen… Allemaal meteen goedgekeurd.

Wil Delvaux een nieuw publiek aanspreken ?

Inderdaad. In België hebben we ons vaste publiek. Dat kiest voor Delvaux uit respect. We hebben het ook lang gemakkelijk gehad : we waren een huis van vertrouwen, concurrentie was er amper. Maar eind jaren negentig piekte de markt van de luxetassen en -accessoires enorm. Sindsdien is er meer nodig dan een goed gemaakt luxeproduct met een rijke traditie. Er moet iets extra’s zijn. We willen daarom een nieuwe dynamiek in onze collectie leggen, en vooral : een jonger publiek aanspreken. Veel van onze klanten zijn met ons meegegroeid : de dertigster die in de jaren tachtig Delvaux-fan werd, is er ondertussen vijftig. We zouden dat vaste publiek graag uitbreiden met nieuwe modeklanten. Maar een fashionmerk zullen we nooit worden. Het zijn niet onze tassen die de mode maken, maar de vrouwen die ze dragen : zij bepalen de combinaties, zij leggen de accenten.

En hoe zit het met de verovering van het buitenland ?

Internationaal hopen we zeker meer op het voorplan te komen met deze collectie. Wat niet wil zeggen dat we nu in het buitenland geen eigen gezicht hebben. Onze stand in Saks Fifth Avenue valt op : Delvaux is helemaal anders van design en uitvoering dan Loewe, Celine of Vuitton. En dat willen we zo houden, ongeacht de vernieuwingen die we nog zullen doorvoeren.

Je kunt het het best vergelijken met het verschil tussen een kwarts- en een mechanisch horloge. Delvaux mag er dan steeds meer als een kwartshorloge gaan uitzien, het binnenwerk zal altijd mechanisch blijven.n

Tekst Katia Vlerick

François Schwennicke : “Het zijn niet onze tassen die de mode maken, maar de vrouwen die ze dragen : zij bepalen de combinaties, zij leggen de accenten.”

“Delvaux mag er dan steeds meer als een kwartshorloge gaan uitzien, het binnenwerk zal altijd mechanisch blijven.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content