LUXE MET GUITIGE OGEN

Alber Elbaz maakte een vrolijk animatiefilmpje om zijn Hypnôse Show-oogschaduwen en -mascara's van Lancôme te lanceren.

Het stond in de sterren geschreven dat Alber Elbaz ooit met Lancôme zou samenwerken. Telkens de in Marokko geboren, maar in Israël opgegroeide aspirant-modeontwerper tijdens zijn studies in de VS met vakantie naar huis ging, bestormde hij in de JFK-taxfreeshop de Lancômetoonbank, om een cadeautje voor zijn moeder uit te kiezen. En toen hij in 2009 in het Parijse Hôtel Crillon kennismaakte met Youcef Nabi, directeur-generaal van Lancôme, gebruikte die een wel zeer overtuigend argument : “Als je ooit met een ander cosmeticabedrijf samenwerkt, vermoord ik je.” Om maar te zeggen dat het wel klikte tussen de twee persoonlijkheden.

Elbaz heeft iets ontwapenends : klein, rond, met nerdy bril en als standaardoutfit een zwart pak met een te korte broek en een strikje. Humor en zelfrelativering zijn hem dus niet vreemd. Vrouwelijke elegantie daarentegen neemt hij heel ernstig. Trends interesseren hem niet. Zijn creaties, prachtig geconstrueerde herinterpretaties van klassiekers zoals het smokingjasje, de kimono of het zwarte jurkje, maar dan ‘met een twist’, zijn niet leeftijdsgebonden. Zo ontwierp hij voor de Oscarceremonie van 2013 een elegante kaftan voor de 86-jarige Emanuelle Riva, als beste actrice genomineerd voor Amour. In het Amerikaanse blad W drukte hij het zo uit : “In de modewereld noemen ze iets dat een beetje lelijk is graag ‘modern’. Maar mooi duurt het langst. En ik wil blijven. Dat is pas echt modern.”

Die visie bracht hem bij de grootste modehuizen : in 1997 bij Guy Laroche, een jaar later bij Saint Laurent Rive Gauche. De afgelopen tien jaar was Alber Elbaz verbonden aan het eerbiedwaardige, maar lang kwijnende couturehuis Lanvin, dat hij nieuw leven inblies en tot een wereldwijd commercieel succes maakte. Ook de Lanvin-H&M-samenwerking was een gigantische hit, binnen de zes dagen waren alle kleren uitverkocht.

Voor Lancôme ontwierp El-baz de limited edition-collectie Hypnôse Show, die bestaat uit verschillende mascara’s, oogschaduwpaletten en valse wimpers. Een logische keuze : “Of je nu Engels, Frans, Duits of Chinees spreekt, uiteindelijk spreken we allemaal met onze ogen. Die taal is internationaal.” Bij het ontwerpen van de verpakking nam hij “het beste van Lancômes DNA”, behield het logo en de iconische roos, en vroeg zich af wat hij daaraan kon toevoegen. De rest wees zichzelf uit : bij Hypnôse Star hoorden sterren, maar dan sterren à la Elbaz. Een tikkeltje ambachtelijk dus, vanuit de losse pols getekend als het ware. Voor Hypnôse Doll Lashes koos hij hartjes, voor Hypnôse Drama roze stippen zoals op de strokenjurken van flamencodanseressen. De originele Hypnôse, de moeder aller Lancômemascara’s, kreeg Elbaz’ guitige oogjes mee, zoals hij ze op zijn modeschetsen tekent. Het geheel van de collectie oogt speels luxueus, met dat snuifje humor waar een mens vrolijk van wordt.

VERKRIJGBAAR IN DE PARFUMERIE EN GROOTWARENHUIZEN VANAF 15 JUNI.

LINDA ASSELBERGS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content