PIERRE DARGE

Toen de Renault Kangoo drie jaar geleden ten tonele verscheen, wist de goegemeente er niet meteen raad mee. Zelf vonden we de aanpak niet onaardig en vooral no-nonsense. Het verdict luidde dat de koper veel auto voor zijn geld kreeg, maar dat de verkoop misschien zou lijden onder het gebrek aan status, tenslotte leek de Kangoo meer op een veredelde camionette dan op een serieuze auto. De realiteit overtrof echter alle verwachtingen, de Kangoo ging zonder blozen zijn eigenzinnige weg en blijkt intussen de succesrijkste onder zijn gelijken. Alsof dat niet volstaat, wordt de auto nu met een 4×4 verblijd, wat weer nieuwe vragen oproept.

Zeker is dat de Kangoo 4×4 nog opvallender is. Hij krijgt niet alleen een paar nieuwe accenten mee (kunststof bescherming van wielkasten en flanken, aluminium carterbescherming), hij steekt nu ook letterlijk boven het gros uit. Binnenin vallen de vele opbergvakken op en vooral de aanpak ervan. De bergruimte boven de voorruit is nog aangevuld met twee zijdelings gemonteerde bakken tegen het plafond, die niet meteen elegant ogen en de caravan-aard van het beestje versterken. Wat extra laadvolume kan wel van pas komen, want het reservewiel staat nu rechtop in de koffer. Een uitstulping in de hoedenplank is daarvan de opzichtige getuige. Helaas gaat een deel van het laadvolume daarbij verloren.

Een en ander is natuurlijk het gevolg van de 4×4-aanpak, die toch ingrijpende gevolgen heeft. De Kangoo gaat door het leven met een vierwielaandrijving die bij de Amerikaanse Nissan XTra (niet te verwarren met de Europese Nissan X-trail) is betrokken. Het systeem bestaat uit een hydrokoppeling met volautomatische verdeling tussen voor- en achterwielen. Het systeem treedt pas in werking als op voor- en achteras verschillende omwentelsnelheden ontstaan (zeker een teken dat er gripverlies optreedt). Het kan niet eenvoudiger: de chauffeur hoeft niets te doen en wordt ook evenmin iets gewaar. Daardoor en door een vrije hoogte van twintig centimeter, kan de Kangoo 4×4 met groot gemak het veld in, waar hij zelfs helemaal geen mal figuur slaat. Ideaal dus voor wie naar de schilderachtige fermette wil, of nu en dan de gebaande paden verlaat.

Het prettige aan die ludieke vierwielaandrijver is het gemak waarmee hij zich op de weg gedraagt. We hadden een forse overhelling van de kist verwacht in de bochten, maar die wordt perfect geneutraliseerd. Over de demping van het motorgeluid van de 1.9 liter turbodiesel zijn we wat minder enthousiast en ook bij het optrekken hebben we enkele bedenkingen. Om de Kangoo niet al te zeer slachtoffer te maken van zijn extra gewicht, zijn de versnellingen ingekort. Het resultaat: behoorlijk optrekken in de lagere versnellingen, maar te weinig pit en extra lawaai bij het inhalen. Dat wordt nog in de hand gewerkt door het forse, frontale oppervlak. Boven de 100 km/uur wordt dat snel een handicap, zowel voor de pit als voor het verbruik. Op gewone wegen en binnen de toegelaten snelheidslimieten is een verbruik van een dikke zeven liter mogelijk, maar wie op de snelweg evolueert, voelt dat de wagen moeite moet doen, terwijl het verbruik de hoogte inschiet.

Binnenin zit men lekker en veilig hoog, terwijl achterin na het opklappen van de achterstoelen een zee van ruimte ontstaat. Maar dat was eigenlijk al zo bij de versie met voorwielaandrijving. De vraag is ook niet zozeer wie een boodschap heeft aan die vierwielaandrijving, maar vooral wie bereid zal zijn om daar 5800 euro extra voor neer te tellen.

RENAULT KANGOO 4×4 – 1.9 DCI

MOTOR: voorin gemonteerde turbodieselmotor met een slagvolume van 1870 cmü, die via een handgeschakelde vijfbak waar nodig automatisch de vier wielen aandrijft.

POTENTIEEL: maximaal vermogen van 80 pk / 59 kW bij 4000 toeren/minuut en max. koppel van 180 Nm bij 2000 toeren/minuut.

AFMETINGEN: 399,5 cm (l), 167,2 cm (b), 189,5 cm (h), 260 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME: 550 liter.

VERBRUIK IN LITER/100 KM: 7,4 (mix).

PRIJS, INCLUSIEF BTW: 18.100 euro, vermeerderd met 123,95 euro BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTINGEN: 341,66 euro.

ANDERE VERSIES IN 4×4: 1.6 benzine (17.400 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content