CEO MODEAGENTUUR FASHION CLUB 70

IK KOM UIT WAREGEM, HET DALLAS VAN BELGIË. Het prototype van de koppige West-Vlaming die het ondernemerschap van huize uit meekreeg. Mijn ouders zaten wel in een heel andere branche : import en export van fruit en groenten. Van hen leerde ik dat je hard moet knokken om iets te bereiken.
...

IK KOM UIT WAREGEM, HET DALLAS VAN BELGIË. Het prototype van de koppige West-Vlaming die het ondernemerschap van huize uit meekreeg. Mijn ouders zaten wel in een heel andere branche : import en export van fruit en groenten. Van hen leerde ik dat je hard moet knokken om iets te bereiken. LOUTER CIJFERWERK, HET KON ME NIET LANG BOEIEN. Na mijn studies accountancy ging ik aan de slag als boekhouder van een klein breigoedbedrijf. Maar mode en confectie lagen mij beter. Toen in '74 de Trade Mart in Brussel openging, begon ik met kapitaal van een Nederlandse vennoot een showroom met Duitse collecties voor de grootdistributie. WAT IK IN DE ITALIAANSE VOGUE ZAG, SPRAK MIJ VEEL MEER AAN. Versace, Moschino, later Dolce&Gabbana . Met mijn autootje van toen reed ik door Italië op zoek naar goede fabrikanten en leuke mode. Het landschap, het klimaat, de levensstijl : alles klopte. Als ik in een kleine fabriek zag met hoeveel liefde een meisje een lap stof in haar naaimachine schoof, wist ik : hier moet ik zijn. MODE ALLEEN IS TE PLAT. Kleding is maar één facet van een totaalpakket, samen met accessoires, interieur, gastronomie, reizen en boeken. Een manier om in het leven te staan, er ten volle van te genieten. Het is de liefde voor esthetiek die me leidt, ik kan bijvoorbeeld moeilijk aan een mooie vintage vulpen weerstaan. WE GAAN GEBUKT ONDER EEN SCHRIKBEWIND VAN NEGATIEVE BERICHTGEVING. Ik weiger mij te laten meeslepen door dat doemdenken. Mensen zullen zich altijd mooi willen kleden, maar ze kiezen bewuster nu. Het is het moment om klanten nog meer in de watten te leggen, om nog alerter en creatiever in te spelen op de tijdgeest. FAMILIE IS BELANGRIJK VOOR MIJ. Mijn twee zonen zitten in het bedrijf, de opvolging is verzekerd. Ik ga ook graag op vakantie met kinderen en kleinkinderen. Maar familie is breder dan dat. Nog iets dat mijn ouders mij bijbrachten : dat je je medewerkers moet respecteren en de kans geven te groeien binnen het team. Succes bereik je immers niet alleen. MIJN AMBITIES VERBIND IK GRAAG MET DIE VAN ANDEREN. Bij Fashion Club 70 werken we met zo'n 1500 retailers. Ik denk graag met die mensen mee, het geeft mij voldoening als een collectie niet alleen succes heeft in onze showroom maar ook in de winkels. IK HEB EEN HEKEL AAN MENSEN DIE BLASÉ ZIJN. Als niets je nog verrast in de mode, kun je er beter mee ophouden. Mensen die een collectie meteen afschrijven, probeer ik te overtuigen : het is misschien niet je persoonlijke smaak maar je kunt de creativiteit, al het harde werk daarachter toch niet ontkennen. Soms heeft mode tijd nodig. VIER, VIJF MAANDEN PER JAAR VERBLIJF IK IN ITALIË. Ik heb ook een zwak voor Ibiza, zo dichtbij en de zee is er even mooi als in de Caraïben. Evengoed ben ik gehecht aan Antwerpen, het Barcelona van het Noorden. Het bruist er van creativiteit, maar er is nog veel potentieel. Denk maar aan die prachtige stroom waar veel te weinig rond gebeurt. MIJN VAK GEEFT MIJ EEN VOL, BOEIEND LEVEN. Ik heb er de wereld voor rondgereisd, veel interessante mensen ontmoet. Maar onlangs hield de dokter mij een meetlat voor : hoeveel heb je al achter de rug, hoeveel blijft er nog over ? Die resterende twintig centimeter hebben mij toch aan het denken gezet. - In maart vieren Luc Dheedene (60) en Fashion Club 70 met onder meer een defilé de twintigste verjaardag van Verso Antwerpen, dat samen met Verso Café (Gouden vork 2011) uitgroeide tot een prestigieuze concept store voor luxemodemerken in het art-decokader van een voormalige bank. Verso, Lange Gasthuisstraat 9 / 11, 2000 Antwerpen, 0 3 226 92 92, www.verso.com.DOOR LINDA ASSELBERGS - FOTO DIEGO FRANSSENS