www.knackweekend.be/wonenDe textielindustrie was opnieuw massaal paraat tijdens de designweek van Milaan, zoals gewoonlijk met wisselende resultaten. Maison Martin Margiela zette vorig jaar zijn eerste stappen in de designsector. Dat het menens is, bleek dit jaar op een handvol locaties, met installaties (en enkele nieuwe producten) bij fabrikant Cerutti Baleri (een Emmanuellezetel met een witte hoes erover), winkelemporium 1...

www.knackweekend.be/wonenDe textielindustrie was opnieuw massaal paraat tijdens de designweek van Milaan, zoals gewoonlijk met wisselende resultaten. Maison Martin Margiela zette vorig jaar zijn eerste stappen in de designsector. Dat het menens is, bleek dit jaar op een handvol locaties, met installaties (en enkele nieuwe producten) bij fabrikant Cerutti Baleri (een Emmanuellezetel met een witte hoes erover), winkelemporium 10 Corso Como (trompe-l'£il à volonté), en zelfs Droog Design (het Moustache Guardkopje). Diesel, de met Margiela verwante jeansfabrikant, toonde eveneens een tweede homecollectie, opnieuw in samenwerking met Moroso en lampenspecialist Foscarini.Giorgio Armani opende in Milaan een nieuw vlaggenschip voor zijn Armani Casa, op de locatie van wat ooit zijn allereerste winkel was. Donatella Versace nodigde naar goede gewoonte uit in haar hoofdkwartier, waar updates werden getoond van Gianni Versace's favoriete stukken (denk : een tafel en stoelen in Lodewijkstijl, maar dan uitgevoerd in Miami-pastels). Een bezoek aan Versace is voor ons altijd een immens plezier, beter dan Disneyland. Bottega Veneta onthulde in zijn nieuwe, zielloze hoofdkwartier een meubelcollectie die zwaar was beïnvloed door klassiek Japans design (en die gedeeltelijk was ontworpen door Japanse designstudenten). Bottega geldt als een van de meest vooruitziende merken in de mode, maar het bijbehorende meubilair mist elke edge : Pier Import voor liefhebbers van luxe. Dan liever Gianfranco Ferré, dat zijn hoofdkwartier openstelde voor een tentoonstelling van de intussen welbekende sculptuurmeubelen van jonge wildebras Nacho Carbonell. Of Marni, dat aan een project samenwerkte met Matteo Thun. Swarovski, dat de modesector met glitter bevoorraadt, bracht een nieuwe editie van zijn Crystal Palace, met mooie installaties van onder anderen Nicolas Gwenael, de al twintig jaar in Tokio verblijvende Fransman, Yves Béhar, Vincent Van Duysen, en Tokujin Yoshioka. Artek spande samen met Missoni, Patricia Urquiola en Molteni & C met Ferragamo (de Spaanse furie ontwierp een limited edition-handtas). Het beste huwelijk tussen design en de luxe-industrie ? Een aantal van de studentenprojecten van de onlangs opgezette afdeling Luxe van de Zwitserse school Ecal : een privéjet in chocolade, een slee in carbonvezel, of onze favoriet een miniatuur tafellandschap-annex-ouderwetse-muziekdoos. Door Jesse Brouns