Mijn werk is vaak geworteld in objecten die de verbeelding prikkelen en mensen doen dromen, maar die ook elementen van verval en teleurstelling bevatten", vertelt kunstenaar Vincent Olinet (32). Smeltende huwelijkstaarten, door natuurelementen aangevreten hemelbedden en reflecties op Hollywood en de entertainmentindustrie illustreren de zwartgallige sprookjeswereld van de Fransman, die in 2005 afstudeerde aan de Ecole nationale des beaux-arts in Lyon.
...

Mijn werk is vaak geworteld in objecten die de verbeelding prikkelen en mensen doen dromen, maar die ook elementen van verval en teleurstelling bevatten", vertelt kunstenaar Vincent Olinet (32). Smeltende huwelijkstaarten, door natuurelementen aangevreten hemelbedden en reflecties op Hollywood en de entertainmentindustrie illustreren de zwartgallige sprookjeswereld van de Fransman, die in 2005 afstudeerde aan de Ecole nationale des beaux-arts in Lyon. Na residenties in de Rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam en de Fondation GegenwART in Bern, vertoefde Olinet in de zomer van 2012 twee weken in Connecticut, waar Diane von Furstenberg hem uitnodigde naar Cloudwalk, een landgoed van ruim tweehonderd hectare. Von Furstenberg kocht het afgezonderde domein in de jaren zeventig met de inkomsten van haar eerste wrap dresses, en toverde het om tot een idyllisch oord waar ze tot rust kan komen, te midden van een uitgebreide bibliotheek, antiek en schilderijen van oude meesters. In de tuin rond de centrale woning liggen een meer, een kippenhok en een tot studio omgebouwde schuur, maar het is een sculptuur van Olinet die er meteen de aandacht trekt : een metershoge lippenstift, opgetrokken uit een van de oorspronkelijke bomen van het landgoed. "Lippenstiften fascineren me al langer", vertelt Olinet, wiens Rouge à lèvres-serie enkele jaren geleden van start ging met kleine houten objecten. "Lippenstiften zijn moderne totems die een wereld van luxe, glamour en verleiding oproepen, en ze drukken emancipatie en empowerment uit. Maar in de strijd tussen de seksen spelen ze een dubbelzinnige rol, want alhoewel vrouwen er een beroep op doen om aandacht en lustgevoelens bij mannen op te wekken, staat lipstick ook symbool voor hun onderdrukking." Een analyse die von Furstenberg blijkbaar deelt, want nadat een vriend haar een van Olinets kleinere lipsticksculpturen schonk, stuurde ze de Fransman een uitnodiging voor een ontmoeting in New York. Olinet onderstreepte in zijn houten, met weersbestendige carrosserieverf afgewerkte sculptuur de fallische vorm van het object, maar presenteert het ook in zijn meest ruwe vorm, weg van de perfectie die advertenties voor lipstick vaak suggereren. Geverniste pailletten accentueren het contrast met het natuurlijke basismateriaal en de schijnwereld die lippenstift mee in het leven roept. "Ik ben Chanel of Guerlain niet", benadrukt Olinet. "Het was dus niet mijn bedoeling om een geïdealiseerd object af te leveren. Maar ik wilde het evenmin dynamiteren om de blik van de toeschouwer te sturen. Zo ga ik niet te werk. Laat mensen mijn sculpturen en installaties maar op hun eigen manier interpreteren." Modeontwerpers en kunstenaars zijn van nature zielsverwanten, zegt Olinet. "Net als Diane maak ik een synthese van prikkels die ik opvang in mijn omgeving. In die zin hadden we dus meteen raakvlakken. Het spreekt me ook wel aan om in de toekomst een echte samenwerking aan te gaan met de modewereld, maar een prioriteit is het zeker niet. Mode en kunst kunnen elkaar wederzijds beïnvloeden en ideeën uitwisselen, maar voor mij zijn het wel twee verschillende disciplines, die elk ook hun eigenheid moeten behouden."Door Wim Denolf