Chief designer Nakamura vertelde jaren geleden al dat hij elk segment een uniek Nissangezicht wou geven, een model dat opviel in de grijze massa. Die optie leidde tot zeer uiteenlopende modellen, zoals de Micra en de Murano, de 350 Z en de Qashqai. De behoefte aan auto's met een eigenheid is niet echt nieuw. Het Japanse merk experimenteerde in de jaren negentig al met kleine series van zeer aparte, vaak ludieke auto's, die door Nissans Pike Factory geproduceerd werden. Het ging om niche cars, voorzien van een retrostyling. Grappige en ludieke karretjes, zoals de PAO, de BE-1 of de Figaro, een kleine cabrio die net zoals de andere door een 987 cc motor werd aangedreven, en in vier kleuren werd gemaakt, elk corresponderend met een seizoen. De lichtgewicht autootjes werden aanvankelijk voorbehouden voor de eigen markt, maar bereikten ook het Verenigd Koninkrijk. Ook de S-Cargo (let op de woordspeling), een kleine bestelwagen met een 1.5-litermotor, kwam uit hetzelfde nest.
...