Zowel in België als in Nederland worden meer kaarsen verkocht", zegt Wim Dejonghe, marketingmanager bij de Limburgse fabrikant Spaas. "Wellicht komt dat doordat mensen meer tijd hebben : door de crisis blijven ze vaker thuis en proberen ze het gezellig te maken. Ook in de tuin of op het terras worden meer dan vroeger kaarsen aangestoken. Daarnaast speelt een behoefte aan authenticiteit."
...

Zowel in België als in Nederland worden meer kaarsen verkocht", zegt Wim Dejonghe, marketingmanager bij de Limburgse fabrikant Spaas. "Wellicht komt dat doordat mensen meer tijd hebben : door de crisis blijven ze vaker thuis en proberen ze het gezellig te maken. Ook in de tuin of op het terras worden meer dan vroeger kaarsen aangestoken. Daarnaast speelt een behoefte aan authenticiteit." Ook bij Ikea is de verkoop duidelijk gestegen het afgelopen jaar. "Met bijna een derde, maar dat komt onder meer omdat we geïnvesteerd hebben in de prijs. Een aantal kaarsen hebben we tot vijftig procent verminderd in prijs", klinkt het daar. Zowel bij Spaas als bij Ikea valt de stijgende populariteit van geurkaarsen op. Bij Ikea maken ze zelfs tachtig procent uit van de verkochte kaarsen. Nog merkwaardig is "dat die geurkaarsen hoofdzakelijk gekozen worden op basis van de kleur." Een andere trend bij Ikea is de opmars van de decoratieve kaarsen : kaarsen met een reliëf, een motief, een patroon. De reden ? "Een kaars is meer dan een vlammetje, het is een decoratie-element in de woonkamer, het maakt deel uit van een gedekte tafel en brengt sfeer. Ook door de vorm en de kleur." Niet verwonderlijk dus dat designers en designlabels zich weer concentreren op de kandelaar. De nieuwste generatie wordt uitgevoerd in trendy materialen als koper, messing en brons. Of beton, porselein, marmer en hout. En in vergrijsde kleuren als baksteenrood, grijsgroen of zachtgeel. Bovendien weten veel merken dat kastruimte in hedendaagse woningen beperkt is en dus zijn veel modellen stapelbaar of plooibaar. Noëlla Vangeel, zaakvoerder van woonwinkel Donum in Antwerpen - die net heropende op een nieuw adres met een winkeloppervlakte van 2000 m² - gaat 's morgens een kwartier rond om alle theelichtjes aan te steken. Nog meer dan vroeger ligt de focus op interieuradvies en meubelen, maar daarom worden de kleinere interieuraccessoires niet vergeten. "Wij blijven veel kaarsen en kandelaars presenteren. En ja, ik vind dat die moeten branden. Dat maakt het extra sfeervol hier binnen. Vooral gekleurd glas blijft populair, maar ook koper en porselein. Meestal verkopen we een set van verschillende kandelaars samen, meer theelichthouders dan echte kandelaars. Zowel voor op consoles als voor op tafel." DOOR LEEN CREVE