Het gebeurt haast nooit dat auto's echt vernieuwende technologie in huis hebben. De Audi A2 vormt een uitzondering tegen die regel. Geheel in de lijn van het bedrijfsmotto Vorsprung durch Technik heeft Audi zich met innovaties op de gewichtsverlaging geworpen. Dat was dringend nodig, want niet alleen mensen worstelen in de loop van hun leven met overgewicht. De allereerste Golf (1974) woog exact 740 kg, het huidige basismodel van de vierde, uiteraard meer geavanceerde generatie zet 1083 kg op de weegschaal. De oorzaken zijn bekend: meer veiligheidselementen en meer luxe wegen letterlijk.

Nochtans zou een laag gewicht een essentiële eigenschap moeten zijn van elke auto. Omdat die minder verbruikt, korter remt, beter optrekt en bij een ongeval een geringere impact veroorzaakt dan een loodzwaar model. Om over de hoeveelheid gebruikte materialen nog te zwijgen. Colin Chapman, het genie achter Lotus, maakte van gewichtsverlaging een erezaak. De opvolger van zijn beroemde Lotus Seven, de huidige tweepersoons Caterham Seven bestaat in versies van minder dan 500 kg.

Bij Audi werd al in 1994 gebruikgemaakt van een aluminium Audi Space Frame (ASF) om het gewicht van de A8 drastisch te verlagen, en ook Honda produceert sinds jaar en dag een aluminium NSX. Maar met de A2 wordt een eerste stap gedaan naar grotere series: van de nieuweling wil men jaarlijks 60.000 stuks produceren en verkopen. En het ASF zal ook de basis vormen van nieuwe modellen, waaronder de drieliterwagen van Audi.

Het ASF is een stevige, driedimensionale kaderstructuur van aluminium waarop aluminium panelen zijn bevestigd. Die zijn zo geïntegreerd dat ze dragende oppervlakken worden. De structuur zelf lijkt op een kooi, wordt gevormd door geëxtrudeerde profielen die met elkaar verbonden zijn door "knopen", en weegt 75,1 kg. Tegelijkertijd werd het aantal onderdelen drastisch verminderd, waardoor het naakte koetswerk met zijn deuren en kleppen uiteindelijk 40 procent minder weegt dan een vergelijkbare stalen uitvoering. Terwijl het geheel ook nog rigider is en het energieverbruik tijdens zijn volledige levenscyclus lager ligt dan bij een klassieke wagen van gelijke afmetingen.

De Audi A2 kreeg een eigenzinnige tweevolumestijl mee en is 3,82 m lang - 24 cm langer dan de Mercedes A-klasse, die als zijn voornaamste concurrent wordt beschouwd. Opvallend is de hoge zit, de space floor bodem (de passagiers achterin vinden er een kom in, voor de voeten) en de modulariteit. De achterstoelen kunnen individueel of samen worden neergeklapt of gewoon weggenomen. Apart is de service module, een neerklapbaar luikje aan de voorzijde van de wagen waarachter zich de oliepeilstok en de vulopeningen voor de olie en voor het water van de ruitensproeier bevinden. Daardoor moet de motorkap alleen nog voor onderhoudswerken in de garage worden geopend.

De eerste A2 die we konden uittesten, had een 1,4 liter viercilinder met een vermogen van 75 pk. Dat lijkt aan de brave kant, maar door het geringe gewicht trekt de jongste Audi zich uitstekend uit de slag. De lichtmetalen motor, met multipointinjectie, klimt vlot in de toeren, de acceleraties en hernemingen bleken prima en de stuurinrichting erg precies. Onderweg bleek de kleine ondanks zijn korte wielbasis ook behoorlijk in zijn sas tijdens bochtenwerk en elandmanoeuvres. De tol die daarvoor betaald wordt, is gering: de ophanging is aan de harde kant afgesteld, waardoor sommige oneffenheden (niet de verkeersdrempels) wat droog worden opgevangen. Aardig is wel dat Audi ook maar meteen het ESP-stabiliteitsprogramma monteerde.

De Audi A2 is niet alleen goed moduleerbaar, het koffervolume is met 390 liter duidelijk ruimer dan dat van de Golf, die overigens 33 cm langer is. Het verbruik vonden we niet echt spectaculair. Voor een wagen van 895 kg is een gemiddelde van bijna 8 liter (officieel 6) niet echt een sensatie, daardoor is de benzinetank van 34 liter zelfs wat aan de krappe kant.

In zijn basisuitrusting krijgt de A2 twee frontale airbags mee, ABS, een anti-spinsysteem en het al vermelde ESP. De ruiten vooraan worden elektrisch bediend, de portieren worden centraal vergrendeld en het stuur is zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar.

AUDI A2 1.4-75 PK

MOTOR:

voorin gemonteerde, lichtmetalen viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1390 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.

POTENTIEEL:

maximaal vermogen van 75 pk/55 kW bij 5000 toeren/minuut en max. koppel van 126 Nm bij 3800 toeren/minuut.

AFMETINGEN:

382,6 cm (l), 186,8 cm (br), 155,3 cm (h) en 240,5 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME:

390 liter.

VERBRUIK IN LITER/100 KM:

8,2 (stad), 4,7 (buiten stad), 6,0 (mix).

PRIJS, INCLUSIEF BTW:

656.000 fr., vermeerderd met 2500 fr. BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING:

6824 fr.

PIERRE DARGE