Het gebruik van aluminium levert vele voordelen op : het verbruik en de schadelijke uitstoot verminderen erdoor, de prestaties verbeteren, de remafstand wordt kleiner, de veiligheid vergroot en ten slotte komt zo'n afslanking ook de handelbaarheid ten goede. Bij de voorstelling in Sevilla wordt het niet met zoveel woorden gezegd, maar de Jaguar-ingenieurs moeten een wagen voor ogen hebben gehad die de luxe van Mercedes en de sportiviteit van BMW onder één dak verenigde. Om daar met een zelfdragend aluminium koetswerk ook de technologie van Audi aan toe te voegen. Ook al koos men bij Audi's A8 voor een space frame, een soort aluminium kooi.
...

Het gebruik van aluminium levert vele voordelen op : het verbruik en de schadelijke uitstoot verminderen erdoor, de prestaties verbeteren, de remafstand wordt kleiner, de veiligheid vergroot en ten slotte komt zo'n afslanking ook de handelbaarheid ten goede. Bij de voorstelling in Sevilla wordt het niet met zoveel woorden gezegd, maar de Jaguar-ingenieurs moeten een wagen voor ogen hebben gehad die de luxe van Mercedes en de sportiviteit van BMW onder één dak verenigde. Om daar met een zelfdragend aluminium koetswerk ook de technologie van Audi aan toe te voegen. Ook al koos men bij Audi's A8 voor een space frame, een soort aluminium kooi. Op papier verenigt de XJ het beste van drie werelden, al betreuren we dat die ingreep visueel niet tot zijn recht komt. Er is angstvallig teruggegrepen naar de vertrouwde styling. Alsof niet mocht blijken hoezeer de XJ verjongd is. Ook al hebben de motoren, alle aan een ZF-zestrapsautomaat gekoppeld, aan kracht en aan soepelheid gewonnen, het verbruik is verder teruggedrongen. De basisversie, een drieliter met zes cilinders heeft gemiddeld aan 10,5 liter/100 km genoeg, de nieuwe 3.5-liter V8 verbruikt 10,7 liter, terwijl de 4.2 nog altijd maar 10,9 liter nodig heeft. Het absolute topmodel, de 4.2 met compressor die liefst 395 pk ontwikkelt, komt honderd kilometer ver met 12,2 liter. Indrukwekkende cijfers die bewijzen dat topberlines met hun verbruik stilaan in de buurt komen van de doorsnee gezinswagens tien jaar geleden. Overigens is het interessant om weten dat een XJ minder weegt dan een S-type, en ongeveer evenveel als het volledig uitgeruste, 'kleine' X-type met dezelfde motor. Bij de kennismaking rijden we met elk van de drie motoren en noteren bij de 4.2 een indruk van effortless power (de slogan is oorspronkelijk van Bentley, maar hier eveneens van toepassing) die ontspannen rijden bevordert. Bij de drieliter valt dan weer de zeer Europese aanpak op, men laat de motor flink werken en jaagt die in piekmomenten hoog in de toeren, wat een ietsje rauw geluid veroorzaakt. De 3.5 kiest voor een tussenweg. Toch voelen we veel sympathie voor de drieliter. Hij krijgt voor het eerst een plaats in de XJ en biedt een palet aan mogelijkheden in deze basisversie. Dat laatste woord klinkt natuurlijk wat banaal voor een luxeberline die 238 pk op de achterwielen zet, in 8,1 seconde naar de 100 km/uur snelt, een topsnelheid van 233 km/uur belooft en de handelbaarheid van een veel kleinere auto vertoont. En dan is nog niets gezegd van het indrukwekkend comfort dat geruggensteund wordt door de in serie gemonteerde luchtvering. Die prachtige cocktail is een samenvatting van de wensen van de XJ-cliëntèle die meer binnenruimte vroeg (en 40 procent extra krijgt), meer plaats voor de bagage (100 liter extra), een dynamischer auto én nog meer comfort. Ze krijgen het allemaal, al vinden we de koffer nog altijd niet echt volumineus voor een auto van 5,09 meter. Dat komt in ruime mate doordat het reservewiel gigantisch veel plaats inneemt. En de Amerikaanse klanten (zowat de helft van alle kopers) willen zonder niet op pad, al geven ze toe dat ze nooit zelf een wiel wisselen. Niet gevraagd en toch gekregen is het arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen. Centraal staat de aluminium veiligheidskooi en Jaguars eigen ARTS (Adaptive Restraint Technology System). Dat uitzonderlijk geavanceerde systeem bestaat uit sensoren die zowel de positie van de inzittenden ten opzichte van het stuur detecteren evenals hun gewicht en of ze al dan niet gordels dragen. Zes extra crashsensoren bepalen de aard van de impact en alle samen dicteren ze de manier waarop de inzittenden optimaal beschermd zullen worden bij een botsing. De reactie van de gordelaanspanners, de frontale-, zij- en gordijnairbags, evenals van het telescopisch gemonteerde stuur is afhankelijk van de aard en de ernst van de aanrijding. De drieliter XJ staat volgende maand vanaf 64.625 euro te koop, de 3.5 kost in het beste geval 70.425 euro, de 4.2 kost 78.650 of 97.060 euro (met compressor). pierre darge