Het telefoonboek van IJsland, waarschijnlijk het enige ter wereld dat op voornaam is ingedeeld, leert dat er slechts 300.000 mensen op het eiland wonen, twee derde daarvan bovendien geconcentreerd in en rond Reykjavik, de zuidwestelijk gelegen hoofdstad. Katrin Olina Petursdottir is een van de IJslanders die ook buiten de landsgrenzen naam heeft gemaakt. Net als veel van haar landgenoten koos ze voor een studie in het buitenland. In Parijs behaalde ze haar diploma industrieel ontwerpen. Kort daarna werkte ze eerst een paar maanden in het atelier van designicoon Philip Starck alvorens zich in Londen te vestigen, waar ze haar ex-man Michael Young leerde kennen, een Engelse ontwerper. Samen werkten ze aan tal van boeiende projecten voor bedrijven van naam uit de hele wereld. Een van hun bekendste creaties uit deze periode is de kapstok voor de firma Sw...

Het telefoonboek van IJsland, waarschijnlijk het enige ter wereld dat op voornaam is ingedeeld, leert dat er slechts 300.000 mensen op het eiland wonen, twee derde daarvan bovendien geconcentreerd in en rond Reykjavik, de zuidwestelijk gelegen hoofdstad. Katrin Olina Petursdottir is een van de IJslanders die ook buiten de landsgrenzen naam heeft gemaakt. Net als veel van haar landgenoten koos ze voor een studie in het buitenland. In Parijs behaalde ze haar diploma industrieel ontwerpen. Kort daarna werkte ze eerst een paar maanden in het atelier van designicoon Philip Starck alvorens zich in Londen te vestigen, waar ze haar ex-man Michael Young leerde kennen, een Engelse ontwerper. Samen werkten ze aan tal van boeiende projecten voor bedrijven van naam uit de hele wereld. Een van hun bekendste creaties uit deze periode is de kapstok voor de firma Swedese. Na een paar jaar in Londen te hebben vertoefd, besloot het echtpaar om met designbureau en al naar het vaderland van Katrin Olina te verhuizen. "Reykjavik had me altijd al aangetrokken. Het is een stad waar interessante mensen uit de hele wereld elkaars pad kruisen. Bovendien ligt IJsland als een spil tussen Amerika aan de ene kant en Europa en Azië aan de andere." Het tweetal kocht een appartement in de buurt van Laugavegur, de chicste winkelstraat. "In die tijd waren de woningen nog betaalbaar", blikt Olina terug. "Omdat we voor ons werk voortdurend op reis waren, hadden we aan iets eenvoudigs genoeg. Gewoon een plek waar we tussendoor konden wonen en werken. Het appartement dateert uit de jaren zestig en was oorspronkelijk een kantoorruimte. De centrale ligging ervan sprak ons sterk aan. Naar het centrum is het maar een paar minuten lopen. De grote hoofdruimte hebben we tot woonkeuken laten verbouwen om het idee van een loft te krijgen." Bij het betreden van de woonkamer vallen meteen de lichte kleuren op. Wit zet overal de toon en contrasteert mooi met de gebeitste eiken parketvloer. "Vanwege de lange, donkere winters op deze breedtegraad wilden we de loft absoluut een zo licht mogelijke kleur geven." Achter een lange witte paneelwand naast de keuken vonden de ontwerpers plaats voor een bureau, een linnenkast en de wasmachine, terwijl Michael de radiatoren van organisch gevormde houten bekleding voorzag, eveneens in het wit. De inrichting is minimalistisch gehouden en beperkt zich tot een bijzondere combinatie van stoelen en tapijten naar ontwerpen van Michael zelf, en een donkere bank van de hand van Piero Lissoni. Verder wemelt het in het appartement van de designaccessoires, voor het grootste deel bestaand uit Olina's creaties voor bedrijven als Rosenthal, Mandarina Duck, Moleskin en Nokia. In de loop der jaren heeft Olina zich een tweedimensionale grafische stijl aangemeten waarin ze kunst, illustraties en grafisch design op uitdagende wijze met elkaar verbindt. Uit dit bonte samenspel spreekt een sterke verbeeldingskracht. Haar werk oogst zowel in artistieke kringen als onder designers veel lof. In 2005 vroeg de Nasjonalgalleriet in Oslo haar een sculptuur te maken voor een grote kunsttentoonstelling. In datzelfde jaar was ze na Niki de Saint Phalle de tweede kunstenares die het grafische concept en de huisstijl van het beroemde jazzfestival van Montreux voor haar rekening nam. "Bij een goed ontwerp draait alles om eenvoud, nut, vernieuwing en verleiding. Dat heb ik van Philip Starck geleerd. Hij heeft in mijn ogen niet alleen andere ontwerpers beïnvloed, maar ook het grote publiek, de algemene smaak en de cultuur van het bedrijfsleven." Olina's veelzijdige ontwerpen vinden toepassing in sterk uiteenlopende gebieden, zoals textiel, interieur, mode en kunst. Tot haar recentste werk behoren onder andere twee installaties voor een gebouw in Tokio, een opdracht die ze te danken heeft aan de Japanse designgoeroe Teruo Kurosaki. Samen met Michael Young tekende ze eveneens voor de inrichting van een in mei 2007 geopend schoonheidssalon in Florence. Olina verdeelt haar tijd tussen haar vaderland IJsland en Hongkong, waar ze kort geleden haar eigen onderneming, Katrin Olina Ltd., heeft opgericht. Hier laat ze in beperkte series snow- boards, foulards, modeaccessoires en serviesgoed van eigen ontwerp vervaardigen. Info : www.katrin-olina.com. Door Oliver Ike / Foto's Grazia Branco