Het gebeurt niet zo vaak dat we een Lotus onder de kont geschoven krijgen, maar het is altijd weer heerlijk. Elf jaar na de lancering van de eerste Elise laten we ons in dezelfde aluminium basisstructuur van de Europa S glijden en voelen vrijwel meteen de opwinding van weleer. De zeer lage zit, de uitkijk over de uitgestulpte wielkasten, het kleine stuurwiel en de aluminium pook binnen handbereik zorgen al voor de eerste sensaties. En dan is de viercilinder Opel-tweeliterturbo nog niet tot leven gewekt.
...

Het gebeurt niet zo vaak dat we een Lotus onder de kont geschoven krijgen, maar het is altijd weer heerlijk. Elf jaar na de lancering van de eerste Elise laten we ons in dezelfde aluminium basisstructuur van de Europa S glijden en voelen vrijwel meteen de opwinding van weleer. De zeer lage zit, de uitkijk over de uitgestulpte wielkasten, het kleine stuurwiel en de aluminium pook binnen handbereik zorgen al voor de eerste sensaties. En dan is de viercilinder Opel-tweeliterturbo nog niet tot leven gewekt. Lotus heeft een hekel aan overtollig gewicht en daarom bleef het met de Europa S ook weer net onder de 1000 kg. Met een potentieel van 200 pk is dat een prima uitgangspunt voor loeiende prestaties en een zeer redelijk verbruik. De centraal achterin gemonteerde krachtbron die ook voor de voorbijganger zo mooi te kijk ligt, laat onmiddellijk van zich horen en voert ons in geen tijd naar opwindende acceleraties. Al moeten die wel hoog in de toeren worden gezocht. Maar minstens zo opvallend is het onverwachte comfort. Waar de Elise echt niet veel meer is dan een Spartaanse brok mechaniek met een kurkdroge ophanging, laat de Europa S zich als een behoorlijk comfortabel geheel voelen met uitstekend steunende zitjes. Op de snelweg levert de nieuweling maar weinig plezier op, maar over bochtige Ardense zijweggetjes zorgen de directe en nauwkeurige besturing en de snelle schakeling, gekoppeld aan een prima wegligging voor een overdosis aan rijplezier. Al blijft enige concentratie onontbeerlijk om deze sportieve tweezitter met hoge snelheid gepast in de bochten te sturen en op het juiste moment plankgas te gaan. Bovenuit het motorgeluid praten lukt nog wel, maar die radio is eigenlijk overbodig. En eerlijk: op kasseien zijn er wel wat rammelgeluidjes. De lijn van de Europa S is veel soberder dan die van de Elise en oogt daarom ook veel mooier. De kofferruimte is met 154 liter net voldoende groot voor twee en het ontbreken van servobesturing is nooit een probleem, behalve bij het parkeren een beetje. De lage Brit (het dak reikt slechts een goede meter boven het asfalt) kreeg wel een ABS, een heuse airco, elektrisch bediende ruiten en zelfs een Blaupunkt travelPilot E-navigatiesysteem mee. Al mochten de ontwerpers wat ons betreft zelfs de 240 pk krachtige Opel OPC-motor in de plaats gezet hebben. En pakweg honderd kilo van het gewicht hebben afgevijld. Gewoon omdat we altijd net naar dat ietsje meer extra pit uitkijken. Maar dat kan natuurlijk aan ons liggen... Info : Frédéric Koninck Motors, Berchem, 03 226 11 40.Motor : viercilinder benzinemotor met turbo met een slagvolume van 1998 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de achter-wielen aandrijft. Potentieel : maximaal vermogen van 200 pk/148 kW bij 5400 toeren/minuut en maximumkoppel van 272 Nm bij 5000 toeren/minuut. Afmetingen : 390 cm (l), 171,4 cm (br), 113 cm (h) en 233 cm (wielbasis). Koffervolume :154 liter. Verbruik in liter/100 km : 9,3 (mix). CO2-uitstoot :niet vermeld. Prijs, inclusief btw : 51.100 euro, vermeerderd met 2478 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 343,86 euro. Geen andere versies. Door Pierre Darge