Zo'n anderhalf jaar geleden groeide bij Weekend Knack het idee voor een gewaagd project: laten we aan bedrijven vragen om bij het eind van deze eeuw ver vooruit te denken en in hun sector het product te ontwerpen dat hun visie voor 2010 verbeeldt.
...

Zo'n anderhalf jaar geleden groeide bij Weekend Knack het idee voor een gewaagd project: laten we aan bedrijven vragen om bij het eind van deze eeuw ver vooruit te denken en in hun sector het product te ontwerpen dat hun visie voor 2010 verbeeldt. Lange gesprekken met potentiële deelnemers eindigden meestal in groot enthousiasme. Aan het eind van de rit bleek de ene al wat meer visionair dan de andere, wat meer te durven dan de andere. Er waren er die de uitdaging aangrepen om hun manier van denken om te gooien, om een nieuwe weg in te slaan. De Vlaamse zitmeubelfabrikant Durlet bijvoorbeeld stelde het zitten zelf ter discussie. Olivier Strelli waagde zich voor het eerst aan haute couture en zette een vrouwbeeld neer dat poëzie en harde zakelijkheid verenigt. Huis van traditie Delvaux verwijderde zich een stap van het leder, zijn traditionele materiaal, dat in de toekomst misschien schaars of minder gewild wordt. Anderen zijn permanent met zo'n project bezig en boden ons een exclusieve kijk op de verwezenlijkingen voor morgen. Renault zette zijn Avantime, de eerste auto die in de 21ste eeuw bij hen van de band rolt, in de kijker. De Japanse cosmeticagigant Shiseido lanceert zijn revolutionaire lijn van de komende jaren, The Skincare, via Weekend Knack in het kleine België, voor de grote wereld. Touroperator Best Tours gooit al zijn energie op Australië als vakantiebestemming. Volgens hen is dat hét continent van de toekomst. Waar oost en west elkaar ontmoeten, waar evenwicht wordt gevonden tussen werken en leven, tussen materialisme en spiritualiteit. Juwelenontwerpster Christa Reniers ontwierp speciaal voor Weekend Knack een unieke witgouden Millenniumring die een uitdrukking is van de groeiende bekommernis om natuur en leefruimte. Om al die visies een beetje in perspectief te plaatsen, grepen we terug naar ons eigen TeyeME-onderzoek. Annemie Struyf en Wim Denolf van Weekend Knack luisterden een lange dag naar de confrontatie tussen psycholoog-marktonderzoeker Herman Konings en filosoof Koen Raes. Een boeiend gesprek over tekens en betekenis in de komende decennia. En voor wie ook nog iets leuks te doen wil hebben in deze donkere dagen van het einde van het millennium, begint op pagina 112 de vijfweekse wedstrijd De Sleutel van de 21ste Eeuw. Een zoektocht door de 20 afgelopen eeuwen die u leiden naar een sleutelzin. Daarmee kunt u een auto winnen, twee reizen voor twee naar Australië, een futuristisch zitmeubel, een garderobecheque, de unieke tas en de Millenniumring. Wij wensen u veel lees- en speelplezier. Tessa VermeirenTessa Vermeiren