Met de Caliber wil het Amerikaanse merk Dodge opnieuw een plaats veroveren op de Europese markt, al is het niet altijd even rigoureus in het gebruik van de legendarische merknaam. Opvallend is de nieuwkomer vast en zeker, met zijn hoekige stijl en slechte luchtweerstandscoëfficiënt (Cd 0.39). Van bij de kennismaking groeide ook een zekere sympathie. De Caliber, die in de States als 4x4 rondtoert, krijgt hier voorwielaandrijving, staat behoorlijk hoog op poten, straalt een krachtige persoonlijkheid uit en kiest verrassend voor de vertrouwde en uitstekende VW-turbodiesel met pompinjectoren. De Mercedes...

Met de Caliber wil het Amerikaanse merk Dodge opnieuw een plaats veroveren op de Europese markt, al is het niet altijd even rigoureus in het gebruik van de legendarische merknaam. Opvallend is de nieuwkomer vast en zeker, met zijn hoekige stijl en slechte luchtweerstandscoëfficiënt (Cd 0.39). Van bij de kennismaking groeide ook een zekere sympathie. De Caliber, die in de States als 4x4 rondtoert, krijgt hier voorwielaandrijving, staat behoorlijk hoog op poten, straalt een krachtige persoonlijkheid uit en kiest verrassend voor de vertrouwde en uitstekende VW-turbodiesel met pompinjectoren. De Mercedesmotoren bleken te groot en ook de productiecapaciteit speelde mee. Binnenin is er veel plastic te zien, maar er zijn ook veel praktische opbergruimten. De zitruimte achterin is echt royaal voor een auto die 4,41 meter lang is en meespeelt in het populairste segment. Jammer dat het stuur enkel in de hoogte kan worden versteld. We hebben al wat bevooroordeelde collega's horen pruttelen over de Caliber en al wat Amerikaans is, maar die reacties kennen we. De hoge zit, het prachtige uitzicht en vooral de spits reagerende motor vallen meteen mee, alleen de knieruimte voorin vinden we wat krap. De plaats van de pook zorgt er dan weer voor dat de manuele zesbak een beetje traag schakelt. Na ruim tweeduizend kilometer blijft die eerste indruk overeind : de Caliber rijdt bijzonder comfortabel en aangenaam door zijn schitterende ophanging, heeft in alle omstandigheden genoeg power in reserve en beschikt over talrijke praktische kantjes die we aanvankelijk niet hadden opgemerkt. Van het plafondlicht dat losgekoppeld kan worden en als zaklamp gebruikt, tot het gekoelde handschoenenkastje en het flexibele soundsysteem dat naar buiten kan worden geklapt, zodat de picknickers er het volle genot van hebben. Ondanks zijn redelijk compacte omvang biedt de Caliber veel plaatsruimte, ook in de koffer. Op de weg heeft hij wat last van overhellen en duiken en dat resulteert in trekkrachtverlies bij fors optrekken op natte ondergrond, maar in normale omstandigheden valt dat best mee. De motor maakt alles goed : een pittige duw in de rug kan op elk moment en ondanks zijn aerodynamica blijkt de Amerikaan nog redelijk zuinig. Wie een beetje uitkijkt, blijft gemakkelijk onder de 7 liter/100 km. Maar het mooist is misschien nog de prijs. De praktische Caliber turbodiesel staat er al vanaf 18.400 euro. Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1968 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 140 pk/103 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 310 Nm bij 2500 toeren/minuut. Afmetingen : 441,5 cm (l), 180 cm (br), 153,5 cm (h) en 263,5 cm (wielbasis). Koffervolume : 524-1339 liter. Verbruik in liter/100 km :7,9 (stad), 5,1 (buiten stad), 6,1 (mix). C02-uitstoot : 161 gr/km. Prijs inclusief btw : 18.400 euro, vermeerderd met 867 euro BIV. Jaarlijkse auobelasting : 378,78 euro. Andere versies : 1.8 (15.900 euro), 2.0 (19.400 euro).pierre darge