Het Franse modehuis Léonard viert zijn vijftigste verjaardag en krijgt voor die gelegenheid een overzichtstentoonstelling in het textielmuseum in Lyon : ‘Léonard, impressions de mode’.

Het begon zo’n halve eeuw geleden met een ruime collectie damespullovers. Inmiddels groeide Léonard uit tot een internationaal befaamd modemerk. Eigenlijk richtte Jacques Léonard het huis al in 1943 op, maar het ging pas goed van start toen Daniel Tribouillard in 1958 het roer als algemeen en artistiek directeur overnam. Twee jaar later bedacht hij een nieuwe printtechniek die hij op getailleerde pullovers aanbracht. Een gigantisch succes want ook grote namen als Dior, Lanvin en Hermès pikten de nieuwe trend op. Tien jaar na zijn aantreden lanceerde Tribouillard een eerste collectie jurken in zijden jersey, een revolutie in de modewereld. “Het is een stof met enorme troeven : warm in de winter en fris in de zomer, erg licht én elastisch waardoor de vrouwelijke vormen geaccentueerd worden”, verklaart de ontwerper het succes. “Ik creëerde een nieuwe manier van kleden, op een vrolijke, praktische maar tegelijk luxueuze manier.”

Wie Léonard denkt, denkt vooral aan felle kleuren en exotische bloemen en dat is al sinds de beginjaren het geval. Hét symbool van het label, de orchidee, is Tribouillards lucky charm, zijn talisman. “Mijn passie voor bloemen heb ik uit oosterse documenten. In 1969 maakte ik mijn eerste trip naar China, sindsdien ging ik er meer dan honderd keer terug.” De ontwerper heeft duidelijk iets met het Verre Oosten en de liefde is wederzijds. Zestig procent van de exportomzet komt uit Azië, maar dat is niet het enige. Op vraag van de Japanse overheid ontwierp Tribouillard in 1984 een collectie kimono’s, meteen de eerste keer dat een Europeaan het 2600 jaar oude kledingstuk onder handen mocht nemen.

Intussen is Daniel Tribouillard de zeventig voorbij en sinds de jaren negentig ontwerpt hij in teamverband. Zo haalde hij in 1992 de Fransman Gilles Rosier en in 2001 het koppel Michèle & Olivier Chatenet in huis. Twee jaar geleden stelde hij onze eigen Véronique Leroy aan als nieuw artistiek brein. Zij bracht in maart een prachtige verjaardagscollectie met flamboyante jurken en fluwelen broekpakken. Vandaag is Léonard een all-inlabel, met een dames- én een herenlijn, een jeanslijn en een uitgebreide accessoirecollectie.

Léonard : impressions de mode brengt een uniek overzicht van de rijke geschiedenis van het Franse huis : dames- en herensilhouetten, tekeningen, schilderijen en bedrukte stoffen. Daarnaast besteedt de expo aandacht aan de zijdemakers en -drukkers uit de regio Rhône-Alpen, de streek rond Lyon.

Léonard : impressions de mode. In Musée des Tissus et des Arts Decoratifs, Lyon. Info : www.musee-des-tissus.com en www.leonardparis.com

Marjolijn Vanslembrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content