Een ontwerper schetst, knipt of naait, en kan een prachtige jurk de wereld insturen. Maar dat kledingstuk wordt pas legendarisch als een getalenteerd fotograaf dat ene beeld creëert dat zich in ons hoofd nestelt, een beeld dat zo sterk is dat het iconisch wordt voor de ontwerper en de tijdgeest. Dior heeft de kracht van het beeld altijd naar waarde geschat, en de foto Dovima with Elephants (1955) van Richard Avedon is zo'n mythisch statement. Alle elementen - Dovima, op dat moment het befaamdste en best betaal...

Een ontwerper schetst, knipt of naait, en kan een prachtige jurk de wereld insturen. Maar dat kledingstuk wordt pas legendarisch als een getalenteerd fotograaf dat ene beeld creëert dat zich in ons hoofd nestelt, een beeld dat zo sterk is dat het iconisch wordt voor de ontwerper en de tijdgeest. Dior heeft de kracht van het beeld altijd naar waarde geschat, en de foto Dovima with Elephants (1955) van Richard Avedon is zo'n mythisch statement. Alle elementen - Dovima, op dat moment het befaamdste en best betaalde model, de eerste avondjurk van een toen nog onbekende assistent van Dior : Yves Saint Laurent, en drie olifanten die eigenlijk niet willen poseren - smelten samen tot een foto die symbool staat voor de modefotografie : uiterste elegantie en esthetiek wanneer je het niet verwacht. Christian Dior heeft altijd een hechte band met modefotografen gehad. Hij schreef zelf het voorwoord voor Cecil Beatons boek The Glass of Fashion, waarin Beaton zijn stijlvoorbeelden en inspiratie opsomt. In de jaren vijftig gaf hij vrij spel aan Life-fotograaf Mark Shaw die het huis tien jaar lang volgde, wat later zou resulteren in het boek Dior Glamour. De opvolgers van Christian Dior - Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simons - gingen al even sterke samenwerkingen aan. Van Irving Penn, Horst P. Horst, Louise Dahl-Wolfe en Robert Doisneau tot Helmut Newton, Guy Bourdin en JeanLoup Sieff. De beelden mogen echt legendarisch genoemd worden. "Als modefotograaf probeer je een droom te creëren", zei fotograaf en Diorliefhebber Patrick Demarchelier. "En met Dior Couture was dat makkelijk, de droom was er al." Modehistorica Florence Müller, curator van het Diormuseum in Normandië, is met de foto-expo Dior, images de légende -Les grands photographes et Dior aan haar vierde tentoonstelling toe. "We wilden vooral de relatie tussen Christian Dior en kunst verkennen. De eerste expo in de rij was Dior, Le Bal des Artistes, gevolgd door Stars in Dior, over zijn nauwe band met sterren en cinema. Verleden jaar onderzochten we in Impressions : Dior de inspiratie die de Diorstijl haalde uit het impressionisme. Dit jaar kwamen we bij de modefotografie terecht. En het zijn absolute meesterwerken, die elk symbool staan voor de glamour van hun tijd." 'Dior, images de légende - Les grands photographes et Dior', nog tot 21 september in Granville (Normandië). www.musee-dior-granville.com. Naast de 200 foto's, zijn er 60 haute-couturejurken en een aantal documenten uit het archief. Catalogus 'Dior : The Legendary Images', 152 blz., Rizzoli.DOOR LENE KEMPS