Het net opgestane Belgische modelabel EnEs handelt in leder, en in leder alleen. Maar dat werkt niet beperkend. Integendeel, leder levert bij EnEs ware mode op, met een visie en een eigen identiteit.

Achter EnEs zit een duo, eigenlijk een trio. Er is Raymond Jacquemyns, de ontwerper en art director, en Muriel Van Nieuwenhove, die meedenkt over de creaties en zich daarnaast concentreert op de promotie en de verkoop. Meer op de achtergrond staat haar man Hugo, een doorslaggevende schakel in het verhaal van EnEs. “De wereld van het leder is mij niet vreemd,” vertelt Muriel Van Nieuwenhove, “want Hugo heeft al jaren zijn eigen winkels waar hij leren jassen verkoopt. Hij heeft erg goede contacten opgebouwd met lederfabrikanten in het buitenland. Dat we met een eigen collectie zijn gestart, was dus niet zo’n sprong in het duister.”

Het idee om met een lijn te beginnen werd ingegeven door alweer Hugo. “Een jaar geleden liepen we te etalage-schuimen in Milaan,” zegt zijn echtgenote, “en we stonden versteld van de prijzen van lederen outfits bij Italiaanse tophuizen. ‘Ik weet zeker dat ik ateliers kan vinden die dezelfde topkwaliteit voor een lagere prijs kunnen leveren’, zei Hugo. Toen dacht ik: we moeten ervoor gaan.”

Voor EnEs, dat deze winter voor het eerst in de winkels ligt, houdt Hugo zich nu bezig met de productie. Als creatief brein werd Jacquemyns aangetrokken, hoewel dat niet echt met voorbedachte rade gebeurde. “Raymond en ik kennen elkaar al jaren, we zijn allebei van Gent. Hij werkt in een reclamebureau en ik had hem oorspronkelijk aangesproken om het EnEs-logo te ontwerpen. Toen we daarvoor rond de tafel gingen zitten, bleek algauw dat we wilden samenwerken aan het hele project. Het ging als vanzelf.”

Het project werd EnEs gedoopt, naar het zoontje van Muriel en Hugo. Over de huisstijl had Jacquemyns een welomlijnd idee. “Alleen met leder werken is een uitdaging”, zegt hij. “We wilden niet belanden in het motorvestencircuit. EnEs is een volwaardige lijn, compleet met tassen, riemen, dassen, binnenkort ook schoenen. Voor vrouwen én mannen. Om EnEs te omschrijven gebruik ik vaak het woord eerlijk. Of referentieloos. Hoewel het om leder gaat, heeft het niets te maken met een stoere, agressieve look en evenmin met een sportieve, militaire of pop-aanpak. Neen: de kleren moeten elegant zijn, sensueel zelfs. Kleren waarmee je er vanzelf beter uitziet, waar je je goed in voelt. Zolang men EnEs maar niet ‘speciaal’ vindt, want van dat woord krimp ik ineen. Voor mij betekent het dan dat iets er raar uitziet, en dat is het tegenovergestelde van wat ik beoog. Mijn opvatting over mode is: het mag geen vermomming zijn. Tussen een kledingstuk en de drager moet het klikken, en dat kan alleen maar als je een kledingstuk neemt voor wat het is, en niet aan fashion-trends denkt. Degene die een kledingstuk draagt maakt het fashion, niet omgekeerd.”

In de Antwerpse EnEs-showroom hangen grafische, scherp belijnde items, voornamelijk in zacht lamsleder, in zwart, bruin, cognac, wit, paars, rood, geel, kaki. In de huidige wintercollectie zitten mooie, uitgepuurde broeken, parka’s en sluike jassen; en de lijn voor volgende zomer, die nu al is uitgestald, bevat voor vrouwen tops met willekeurige gaten, enge, sexy maar toch zedige mantels met een dun riempje en rokken met gekerfde splitten; voor mannen zijn er lederen dassen die onder de kin met een piercingstaafje samengehouden worden, debardeurs met smokingallure en nonchalante en toch eigenzinnige blousons. De details – van verrassende stiksels tot ingenieuze sluitingen – vallen pas op bij nader onderzoek. Wat vooral blijft hangen is de ultramoderne en sluw-modieuze look. “We willen zeker geen kledingstukken opnieuw uitvinden”, licht Jacquemyns toe. “We nemen de basisstukken – een broek, een blazer, een hemd – en proberen er iets eigens van te maken, op een subtiele manier. Leder leent zich evenwel niet voor echte total looks. Wat hier hangt, zijn eerder items die je met de rest van de kleerkast kan combineren. Hebbedingen.”

Naast de kleding is er ook met zorg gewerkt aan het imago. De promotiefoto’s, de uitnodigingen, de inrichting van de showroom, de meubels, tot de kapstokken toe: alles is op elkaar afgestemd en met dezelfde signatuur getekend; een stijlimperium als het ware, maar dan in mini. “Ik vind dat belangrijk”, stelt Jacquemyns. “EnEs moet herkenbaar worden. Niet aan een logootje dat aan een rits bengelt, maar aan de gehele uitstraling. Ik heb het graag duidelijk. Een identiteit. Tegenwoordig lijkt alles teveel op elkaar. Men kijkt eerst naar het logo binnenin een kraag en dan pas beslist men of men het goed of slecht vindt.”

De minutieuze, koppige aanpak slaat aan, want EnEs heeft voor de debuutcollectie bestellingen mogen noteren bij 42 winkels in België en Nederland. “Dat we zo goed aan Nederland verkocht hebben, heeft ons wel verrast”, zegt Muriel. “Ook al omdat we daar eigenlijk weinig promotie hebben gemaakt. Ik denk dat Nederlanders een aangeboren voorliefde voor leder hebben, meer dan Belgen. Misschien durven ze meer. Ik bemerk toch nog steeds een drempelvrees voor leder, hoewel die steeds kleiner wordt. Vooral bij de voorbereiding van de eerste collectie is me dat opgevallen. Dan belde ik potentiële klanten op om me voor te stellen en ons concept uit te leggen. Bij het woord ledercollectie hoorde ik er een hoop al schrikken.”

“Daarom juist dat die welomlijnde duidelijkheid naar buiten toe zo primordiaal is”, vindt Jacquemyns. “Daar gaan we dus de komende seizoenen op werken. Misschien komen er daarna stukken bij in andere materialen dan leder. We zien wel. We gaan ons ook meer concentreren op het buitenland. Een kleine presentatie in Parijs, dat zou kunnen, of iets in Milaan. Voorlopig geraken we niet uitgekeken op leder. De mogelijkheden zijn legio. Maar we houden het nu liever klein en overzichtelijk. Liever wat minder, dan groot met veel rommel erin.”

EnEs: Tel. 03-248 84 16

Peter De Potter

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content