DE CHYSTON LEER

“Het is jong, kleurig, heel modieus, erg street, sommigen noemen het house. ” Marianne Chauveheid beschrijft Chyston, de kollektie die zij al een jaar ontwerpt en die deze winter is uitgegroeid tot een total-looklijn, kompleet met accessoires. “We hebben in alle stilte aan de kollektie gewerkt. We zijn er nu pas mee naar buiten gekomen omdat we vinden dat ze nu echt op punt staat. “

Chyston bevat parka’s, blousons, vestjes en broeken in leer, nylon en canvas. De kollektie valt vooral op door de sterk grafische inslag en de felle kleuren. Oranje, blauw en rood. “En voor de zomer is er knalgeel en vuurrood”, belooft Marianne.

Marianne werkt sterk op de prijs. “Ik wil een jong publiek bereiken, en die hebben zelden veel geld. Door leer te kombineren met goedkopere materialen probeer ik aan redelijke prijzen te geraken. Een jas heb je in de winkel voor 12.000 frank. “

Chyston heeft een kleine honderd verkooppunten in België, waaronder de Brooklyn-winkels, en ligt ook in Nederland en Duitsland.

UP 2 U : tel. (02) 521.68.82.

BELGIAN DESIGNERS

“Ik heb iedereen in de firma moeten overtuigen”, zegt Suzanne Chojnacki. “Mijn vader, mijn neef, iedereen. Ze twijfelden eraan of mijn Belgian Designers-projekt wel haalbaar was. ” Suzanne Chojnacki heeft haar plaats ingenomen in het familiebedrijf Chomax, dat sinds de jaren ’30 handtassen produceert. “Goede handtassen daar niet van, maar erg klassiek”, zegt Suzanne. “We hebben behoefte aan vernieuwing, aan een lijn die ons naar het jaar 2000 brengt, aan avant-garde. Er is van alle kanten vraag naar sterke vormen. “

Die lijn is de Belgian Designers-kollektie, een reeks van exclusieve handtassen getekend door studenten. Suzanne ging de studenten van de mode-akademies opzoeken, nodigde ze uit voor een bezoek aan de ateliers en vroeg ze om schetsen in te dienen. “Ik was verbaasd over de kwaliteit van hun ontwerpen”, zegt ze. “Hun opleiding moet fantastisch zijn, want die jonge mensen zijn als Picasso. Zoals hij kon overschakelen van realisme naar kubisme, beheersen zij alle gradaties op een schaal die van zuivere kreativiteit tot pure commercialiteit gaat. Ze passen zich zonder problemen aan. Van alle kanten werd me ten strengste afgeraden om met jonge ontwerpers te werken. Maar ik vertrouw hen volledig. Ze hebben kontakt met de tijd en voelen de toekomst aan. Misschien is er vandaag een kleine markt voor hun ontwerpen, maar het is wel de markt van de toekomst. “

Lieve Gerrits van de Antwerpse Akademie maakte een strakke rechthoekige tas met witte stiksels (onder). Orit Militscher ontwerper van meubels en verlichtingselementen tekende strenge geometrische modellen (midden), die je zelf kan opfleuren met een sjaal of een bontrandje. Ann-Sophie de Campos, ook van Antwerpen, leverde nette stadstassen (boven). “Het is een verrassend samenhangende kollektie geworden”, zegt Suzanne. “Er bestaat blijkbaar zoiets als een Belgische lijn : ze isgeometrisch, streng en sober. Die sfeer past perfekt bij de jaren ’90. Mensen zijn de statussymbolen beu en willen diskrete luxe. “

De tassen liggen in een twintigtal verkooppunten in België. Ze kosten tussen de 7000 en 10.000 frank, met een uitschieter van 14.000 voor een croco-model. De reakties op de Belgian Designers zijn positief. Zelfs vanuit Azië is er vraag naar een exclusiviteitskontrakt. “Ik zie dit als een springplank voor de ontwerpers”, zegt Suzanne. “Maar ook als het begin van een groots projekt. Als België ooit uit de krisis wil geraken, kan mode daarin een belangrijke rol spelen. We moeten ons vestigen als leveranciers van ideeën en kreativiteit. “

Chomax : tel. (02) 521.14.25.

DE ECHTE VROUWEN VAN CORTINA

De Belgische firma Cortina sleutelt al enkele seizoenen aan een nieuw en frisser imago. Er werd vaart in de kollektie gebracht, het logo werd gedynamizeerd en ook de beeldvorming werd anders aangepakt. “We hadden zo’n gevoel dat vrouwen genoeg hebben van de topmodellen-cultus”, zegt Pierre Hollander. “Ze zijn dood-geclaudiaschifferd. Ze herkennen zich niet in die onaantastbare wezens en willen dat ook helemaal niet. Wij hadden niet langer zin om de kollektie op de typische mannequin voor te stellen. We kozen voor acht verschillende vrouwen. Spontaan, zonder make-up, puur natuur. Acht vrouwen van vlees en bloed, die zich goed voelen in hun vel en in hun hoofd. Niet : kleren gedragen door één model ; maar acht vrouwen die kleren dragen. “

De foto’s zijn van André Goldberg, gespecializeerd in portretten, om ook wat uitstraling betreft af te wijken van de typische modefoto. “We wilden een menselijke en warme sfeer”, zegt Pierre. “De koude geposeerde reklamebeelden zijn niet meer van deze tijd. ” De teorie klinkt goed, ware het niet dat de vrouwen op de foto’s stuk voor stuk wel mannequins zijn, wat toch tegenstrijdig is met de weliswaar goede bedoelingen. “Mannequin of niet, we wilden van de stereotiepe beelden afstappen en daar zijn we toch in geslaagd”, aldus Pierre Hollander.

Cortina : tel. (02) 513.89.10.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content