Parijs, een donkere donderdagavond in december. Estée Lauder en Tom Ford geven een feest. Of beter gezegd, een receptie. Een metareceptie. De Amerikaanse cosmeticareus lanceert Amber Nude (vanaf najaar 2006 in België verkrijgbaar), Fords update van parfumklassieker Youth Dew. De benedenverdieping van stijlsupermarkt Colette dient als oversized rode loper, geflankeerd door een batterij fotografen. Boven, op de eerste verdieping, is alle koopwaar weggehaald, vervangen door twee stijlvolle bars en een aantal vitrinekasten. De dienstdoende obers lijken bij een modellenbureau weggehaald en zijn in eerste instantie de voornaamste attractie. Ze dragen crèmekleurige pantalons en ivoren coltruien, en zilveren schalen met champagne en truffels, cocktails en foie gras. De echte sterren komen laat : eerst het ontvangstcomité, erfgename Aerin Lauder, directeur John Dempsey en Ford zelf, ook in het holst van de winter met een hemd dat net iets te ver openstaat. Dan de actrices : Gwyneth Paltrow, Liz Hurley en Emmanuelle Seigner met echtgenoot Roman Polanski. Ten slotte enkele afgevaardigden van de Parijse beau monde, onder wie designlegende Andrée Putman. Catherine Deneuve schuift later mee aan tafel bij Caviar Kaspa. De sfeer is meer Hollywood dan Parijs (Extra ! Extra ! Ford coördineert momenteel de komende Oscar-editie van Vanity Fair). Gewoonlijk maakt een ontwerper een collectie, gevolgd door defilés, winkels en, als alles goed gaat, licentieovereenkomsten met fabrikanten van parfums, paraplu’s en onderbroeken. Ford begint zijn eigen merk onmiddellijk met licenties. Vorige maand was hij al in Parijs om een naar zichzelf genoemde brillencollectie te lanceren, en nu is het dus de beurt aan Estée Lauder. “Ik ben waarschijnlijk een van de enige ontwerpers die dit kan doen”, zei hij tijdens de receptie. “Ik ben bekend, mensen kennen mijn smaak en stijl.” Volgende herfst lanceert hij een eigen beautymerk, met een damesparfum, make-up en enkele uniseksgeuren. Op dat moment moet er ook een kledingcollectie liggen en opent Ford een zaak op Madison Avenue in New York. De nieuwe versie van Youth Dew, die oorspronkelijk als eerste ‘oosterse’ geur in 1935 werd ontwikkeld, is dus een zoethoudertje. “Je hebt achttien maanden nodig om een nieuwe geur te ontwikkelen. Dus stelden de Lauders voor dat ik me eerst over een bestaand product zou ontfermen, hun Chanel N°5. Youth Dew was ook het parfum van mijn grootmoeder.”

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content