SixtyHotel I Riccione I Italië Giorgio Armani, Versace, Bulgari, Missoni en Camper : een beetje modenaam baat tegenwoordig minstens één hotel uit. De Italiaanse Sixtygroep waagt ondertussen zijn kans aan de Adriatische kust.

Het moederbedrijf van merken als Miss Sixty, Energie en Murphy&Nye noteerde vorig jaar een omzet van 640 miljoen euro. De kers op de taart, in juni 2006, was de opening van het Sixtyhotel in Riccione, samen met buurstad Rimini de bekendste Italiaanse badplaats aan de Adriatische kust.

Riccione is jong, modieus en gereputeerd om zijn nachtleven, en dus het ideale uithangbord voor de modegroep. Bovendien wordt het stilaan een trekpleister voor Duitse en Britse toeristen en zelfs een weekendbestemming, dankzij de komst van lowcostluchtvaartmaatschappijen. Achter de trendy façade en inrichting van het Sixtyhotel schuilt echter niet alleen berekening : oprichter Wicky Hassan (52), een kunstminnende Italiaan van Libische afkomst, nam zelf de creatieve leiding op zich en leek daarbij eerder de filosofie van de onderneming dan merkreclame in gedachten te hebben. De combinatie van aparte vormen, seventies- en popdesign en felle kleuren doet alvast vrolijk, fris en intiem aan, en dat past een vakantieoord.

Voor de inrichting van de 39 kamers sprak het Sixtyhotel evenveel jonge kunstenaars uit binnen- en buitenland aan. Het resultaat is uiteenlopend, en voor een zekere gok raadpleegt u dus op voorhand de website van het hotel : u vindt er foto’s en toelichting bij alle kamers. Zelf krijgen we 201 toegewezen, sober en functioneel ingericht door Kristine Alksne uit Riga. Vooral het indrukwekkende jacuzzibad met hydromassage valt in de smaak, net als de golvende wandverlichting op de wandelgang buiten. Zowat alle kleuren van de regenboog passeren de revue. Op de vijfde verdieping zijn we ook meteen onder de indruk van het zonneterras met ligstoelen ; Miami is hier nooit veraf.

Het Sixtyhotel ligt op loopafstand van zowel het strand als de Viale Ceccarini, de belangrijkste winkel- en flaneerstraat, en heeft een specifieke doelgroep voor ogen. Het richt zich vooral op dertigers en twintigers, op jonge stellen en sin- gles, vernemen we aan de receptie, en daar behoren behalve technologie (een flatscreen, wifiverbinding en webcam op alle kamers) ook een vlot onthaal en een no-nonsenseaanpak bij. Zo kunnen langslapers het ontbijt tot ver na lunchtijd nemen en behoort roomservice tot het standaardpakket. “Laat ons eerlijk zijn, veel mensen komen naar hier voor het strand en om uit te gaan. Ook over het uitchecken doen we niet moeilijk, onze gasten kunnen gewoon uitslapen.” Iets wat de meeste klanten wel appreciëren : in de ontbijtzaal op de vijfde verdieping valt haast geen levende ziel te bespeuren.

Al is het Sixtyhotel wel érg op maat van zonnekloppers en fuifbeesten gesneden. Zo zullen liefhebbers van een stevig of gevarieerd ontbijt er ontgoocheld zijn. In deze prijsklasse mag het echt wat meer zijn. Lunchen of dineren kunt u er niet, al is dat in Riccione geen gemis. De eetgelegenheden struikelen er over elkaar, en met de Adriatische Zee vlakbij laat het menu zich raden. Wie toeristische megarestaurants en prijzige menu’s liever mijdt, volgt het hotelpersoneel naar Com’ una volta (via Galliano 6), een authentieke Italiaanse trattoria met een besloten tuinterras. Een pluim trouwens voor de hulpvaardigheid van de receptionisten, die de klok rond beschikbaar staan.

Het beste strand (zie In de buurt) vinden we weliswaar op eigen houtje. De heuvelige weg voert langs weidse uitzichten vol natuurschoon en door naburige dorpen, die net als Riccione zelf duidelijk van een renovatiegolf genieten. Overal worden straten heraangelegd, huizen opgeknapt en wandelzones geopend. Nu is het dus het moment om de regio te bezoeken. Het nog jonge Sixtyhotel is daarbij de perfecte uitvalsbasis : het is in al zijn moderniteit verfrissend, en ondanks het trendy imago toch een plek op mensenmaat. Buiten de echte topmaanden juli en augustus schommelt de bezettingsgraad trouwens rond de 50 à 60 procent, wat bijdraagt tot de rust.

samengevat

8 Design 8 Authentiek 8 Rustig 8 Romantisch 8 Zwembad 8 Restaurant 8 Wellness

8 Celebrity Spotting

8 Trendy

8 Kindvriendelijk

Tekst en foto’s Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content