De nieuwe Ford Focus speelt in de zogenaamde Golf-klasse, een felbevochten segment waar rijgedrag en comfort belangrijke troeven zijn. De tweede generatie, die op het onderstel van de C-Max staat, werd prompt 17 centimeter langer (waardoor hij nu met voorsprong de langste van het segment is, 12 cm langer dan de Golf). De wielbasis nam slechts met 3 centimeter toe, toch kunnen we achterin niet klagen over een gebrek aan ruimte. Het kofferv...

De nieuwe Ford Focus speelt in de zogenaamde Golf-klasse, een felbevochten segment waar rijgedrag en comfort belangrijke troeven zijn. De tweede generatie, die op het onderstel van de C-Max staat, werd prompt 17 centimeter langer (waardoor hij nu met voorsprong de langste van het segment is, 12 cm langer dan de Golf). De wielbasis nam slechts met 3 centimeter toe, toch kunnen we achterin niet klagen over een gebrek aan ruimte. Het koffervolume is wel forser (tien procent toegenomen) en is met 385 liter het grootste in het segment, al komt de 10 cm kortere Opel Astra dicht in de buurt. Opvallender is de meer mannelijke lijn van het nieuwe model, de al te ronde vormen werden afgevlakt. Het vier centimeter bredere spoor versterkt nog die indruk. Toch valt de grootste verrassing binnenin te noteren : de Focus is er qua afwerking en ergonomie duidelijk op vooruitgegaan en het dashboard maakt nu een sobere maar overzichtelijke indruk, die leunt aan bij wat we van de Duitse constructeurs gewend zijn. Onder de kap is er keuze tussen vier benzinemotoren (1.4 tot 2.0 liter) en twee turbodiesels, waarvan we de meest bescheidene kiezen, de 1.6 TDCI. Die krachtbron vinden we ook terug in de Mazda 3, de Citroën C4 of de Peugeot 307 en in Fords eigen C-Max. Op papier oogt hij wat doorsnee, maar onderweg blijkt hij best pittig, op voorwaarde dat je hem niet te laag in de toeren laat terugvallen. Tijdig schakelen is de boodschap. Onderweg valt de stevige zit op, maar daarover hoor je ons niet klagen. De oneffenheden van de weg worden behoorlijk goed weggefilterd en ook op het gebied van de geluidsisolatie is de Focus erop vooruitgegaan. Voor die wat stevige ophanging bestaat natuurlijk een eenvoudige verklaring : de wegligging is ruimschoots beter dan wat men op het eerste gezicht van zo'n doorsnee compact zou verwachten. Net als bij de vorige generatie hadden de ontwerpers duidelijk het rijplezier voor ogen. Daar bestaat slechts één verklaring voor : in het Golf-segment wordt de norm door Volkswagen gezet en de concurrentie heeft dat goed begrepen. Op het vlak van het verbruik hoef je geen verrassingen te vrezen. Wie een beetje uitkijkt, komt met 6 liter/100 km toe, helemaal in de lijn van de concurrentie. De uitrusting krijgt in de basisversie ABS met ESP, zes airbags en elektrisch bediende ruiten vooraan. Voor stabiliteitscontrole wordt 650 euro gerekend. Het geheel kost 17.835 euro, en zit daarmee op de lijn met de Opel Astra 1.7 CDTI. Pierre Darge