Net zoals bij de vorige generatie maakt de 807 monovolume van Peugeot deel uit van een kwartet, waartoe ook Citroën, Fiat en Lancia behoren en dat in Noord-Frankrijk wordt geassembleerd. De 807 maakt gebruik van hetzelfde, maar aangepaste platform als zijn voorganger terwijl hij bij een identieke wielbasis toch 29 cm langer werd. Een opmerkelijke vaststelling die er vooral op wijst dat de overhangen gegroeid zijn. Dat heeft niet alleen tot een betere stroomlijn geleid, de flink gewijzigde voorpartij komt ook de veiligheid ten goede. De typische kenmerken van het kwartet, een tegen het dashboard aangebouwde,...

Net zoals bij de vorige generatie maakt de 807 monovolume van Peugeot deel uit van een kwartet, waartoe ook Citroën, Fiat en Lancia behoren en dat in Noord-Frankrijk wordt geassembleerd. De 807 maakt gebruik van hetzelfde, maar aangepaste platform als zijn voorganger terwijl hij bij een identieke wielbasis toch 29 cm langer werd. Een opmerkelijke vaststelling die er vooral op wijst dat de overhangen gegroeid zijn. Dat heeft niet alleen tot een betere stroomlijn geleid, de flink gewijzigde voorpartij komt ook de veiligheid ten goede. De typische kenmerken van het kwartet, een tegen het dashboard aangebouwde, ruimtebesparende versnellingspook en twee schuifdeuren, werden behouden. De centrale console, waarop de pook gemonteerd zit, omvat ook een uitklapbaar opbergvak waarin drie drankblikjes gekoeld kunnen worden en een uitschuifbare cupholder. Daarnaast voorziet de 807 in liefst 56 bergvakken van diverse grootte. Binnenin valt het vernieuwde dashboard op dat nu wordt beheerst door drie centraal opgestelde bolvormige, lichtgroene wijzerplaten en een afdekkap die als een surfplank over de volledige breedte werd opgehangen. Die constructie laat veel plaats vrij op het dashboard en die werd benut om twee frontale opbergvakken te monteren, het ene is nog verder onderverdeeld in compartimenten. De 807 is verkrijgbaar met drie benzinemotoren (2.0, 2.2 en 3.0 liter) en twee turbodiesels (2.0 en 2.2 liter). Voor de kennismaking lenen we de tweeliter in benzineversie, maar gekoppeld aan een viertrapsautomaat en dat blijkt niet de meest opwindende keuze. Met een gewicht van 1600 kg, voor een koppel van 190 Nm en een behoorlijk frontaal oppervlak blijkt de tweeliter bij de hernemingen wat amechtig. Dat is niet zo best, want een gebrek aan trekkracht staat vlot inhalen op secundaire wegen in de weg. Op papier (en allicht in de praktijk) zijn de 2.0 turbodiesel (270 Nm bij 1750 toeren) en zeker de 2.2 turbodiesel (314 Nm bij 2000 toeren) beter gewapend in dat soort delicate situaties en daarom zijn ze ook absoluut een betere keuze. Wie met dat gebrek aan pit kan leven, zal in zijn nopjes zijn met de hoge graad van comfort die in niets meer herinnert aan het bestelwagengevoel. Van overhellen in de bochten heeft de 807 absoluut geen last. Ook aan het praktische aspect van de monovolume is verder gesleuteld. Om te beginnen heeft de koper de keuze tussen vijf of zeven individuele zitjes, zes Pullman-stoelen of zelfs een configuratie voor acht, waarbij dan op de derde rij een echte bank wordt gemonteerd (die weegt 45 kg). In de andere gevallen is de moduleerbaarheid verder opgewaardeerd door het monteren van rails op de tweede en derde rij, voorzien van een gepatenteerd Quickfix-systeem. Daarop kunnen de stoelen vlot en traploos glijden, terwijl ze toch altijd stevig vastklikken. Wie de stoelen wil uitladen, torst 19 kg per stuk (2 kg minder dan bij de Espace). De middenstoel op de tweede rij met geïntegreerde gordel weegt 25 kg. Een lage laaddrempel en een brede achterklep met binnenhandvat zorgen voor probleemloos laden, maar in de praktijk is het wel kiezen tussen passagiers en valiezen. De laadruimte is in de zevenzitsconfiguratie echt krap, maar wie een kleine verhuizing plant en aan twee stoelen genoeg heeft, kijkt tegen een indrukwekkend en zeer bruikbaar volume van 2948 liter aan. Dan combineert de 807 de troeven van een bestelwagen met het rijcomfort van een berline. pierre darge