Het bijna vijftig jaar oude Atomium blinkt als nooit tevoren, de dvd-collectie van de VRT-klassieker De Collega's ligt in de winkels, Madonna hangt haar single Hung up op aan een Abbaklassieker en Vlaamse koppels trekken - BV's achterna - richting dansschool. En avant, we duiken de twintigste eeuw weer in ! "Mensen hebben nostalgische gevoelens naar de periode toen de regels duidelijk waren", verklaart trendwatcher Vincent Grégoire in Weekend Le Vif/L'Express.
...

Het bijna vijftig jaar oude Atomium blinkt als nooit tevoren, de dvd-collectie van de VRT-klassieker De Collega's ligt in de winkels, Madonna hangt haar single Hung up op aan een Abbaklassieker en Vlaamse koppels trekken - BV's achterna - richting dansschool. En avant, we duiken de twintigste eeuw weer in ! "Mensen hebben nostalgische gevoelens naar de periode toen de regels duidelijk waren", verklaart trendwatcher Vincent Grégoire in Weekend Le Vif/L'Express. Ook in de vormgeving van meubelen en decoratie is een hang naar het verleden merkbaar : er duiken folkloristische motieven op, pastelkleuren en glanzend email. Er is de collectie New Antiques van Marcel Wanders voor Cappellini en Ikea brengt fifties-tafeltjes en seventies-kleuren in zijn jongste Stockholmcollectie (zie Weekend Knack 29 maart 2006). Op de meubelbeurs van Milaan stelde Vitra begin deze maand een jubileumversie voor van de Lounge Chair van Charles & Ray Eames : 999 genummerde luxe-exemplaren met handschoenenleer, Santospalissander en gepolijst aluminium. Sinds de jaren tachtig al blaast Vitra nieuw leven in designklassiekers, net als Ecart van Andrée Putman, Fritz Hansen en anderen. Zelfs Habitat lanceerde een reeks De-sign Classics. Het heeft er allemaal toe bijgedragen dat the real stuff fel begeerd is. "Meer persoonlijkheid, goedkoper, origineler, mooier en een interessante vorm van recycleren", zijn redenen die vier vintagefans (zie p. 100) aanhalen voor hun voorliefde. "De vlooienmarktstijl is van nature ontspannend en vertroostend om in te leven, want spullen van de vlooienmarkt zijn nooit poenerig, formeel of pretentieus ; ze zijn dat wellicht geweest, en vertellen nu het verhaal van vorige levens", schrijft Emily Chalmers in haar vorig jaar verschenen boek Als nieuw. Het is geen toeval dat Walter Van Beirendonck precies nu beslist om in zijn gerenoveerde winkelgarage te starten met nieuwe meubelcollecties (onder andere van Piet Hein Eek), maar ook met vintagemeubelen van onder anderen de Belgische constructivisten als Huib Hoste en Atelier De Coene en andere meubelen uit de jaren dertig tot zestig. Hij is niet de enige : de laatste jaren doken heel wat, vaak ook virtuele winkels op die vintagemeubelen en -decoratie aanbieden. "Tweedehands is zijn stoffig imago kwijt, zoveel is duidelijk", verklaart Els Piron, communicatieverantwoordelijke van De Kringwinkel. "De sector heeft veel aandacht besteed aan externe communicatie en kwaliteit. Bovendien maken veel mensen ook via het internet kennis met tweedehands. Enerzijds zijn tweedehandswebsites onze concurrenten, omdat ze dingen verhandelen die anders misschien bij ons terechtgekomen zouden zijn. Maar anderzijds verlagen ze de drempel naar tweedehandse spullen."De Kringwinkel en Spullenhulp, gevestigde waarden in het Vlaamse tweedehandscircuit, blijven rustig onder de hype : "We merken al enkele jaren een gestage groei", zegt Peter De Bock, winkelcoördinator van De Kringwinkel Den Azalee in het Waasland. Het is wat je gestaag noemt : in 2005 kreeg de organisatie 11 procent meer mensen aan de kassa. Maar ze zijn blij met de populariteit en spelen in op de vintagetrend : De Kringwinkel organiseerde vorige maand voor de tweede keer de Dag van Toen met extra veel retrospullen. En Spullenhulp zet, in navolging van een recyclageproject met mode, hedendaagse ontwerpers aan het werk met oude meubelen en afval (zie kader, p. 106). Ook in het tweedehandscircuit duiken trends op. "Een paar jaar geleden was er enorm veel vraag naar gebombeerde kleerkasten, met ronde deuren", weet Peter De Bock. "Nu raken we ze zelfs niet meer kwijt voor vijf euro. Het gevolg is dat we ze niet meer meenemen als we ergens meubelen gaan opladen. Vooral meubelen en decoratie uit de sixties en seventies zijn nu in trek. Niet alleen bij mensen die opgegroeid zijn in die periode, en die hun interieur tot in de details herinrichten, maar ook bij twintigers en dertigers." De Kringwinkel Den Azalee organiseert al vijf jaar een sixties-actiedag. "In het begin liep die goed, nu is dat een overrompeling. Mensen komen uit het hele land naar hier. We hebben zelfs klanten uit het Nederlandse Groningen. Binnenkort zullen de jaren tachtig wel scoren, zeker ?" In het commerciële vintagecircuit worden soms hoge prijzen neergeteld voor een stuk. In kringloopwinkels liggen de prijzen lager, maar de prijsbepaling is niet eenvoudig. Bij Spullenhulp is er een systeem, "maar waterdicht is het niet", weet directeur Julien Coppens. "Als we voor een antiek meubel twijfelend tweehonderd euro vragen, maar we zien dat de eerste antiquair die hier langskomt onmiddellijk toeslaat, weten we dat we minstens het dubbele hadden moeten vragen", zegt hij. Er sijpelt almaar meer expertise binnen in de kringwinkels. Ruud Vandenhende bijvoorbeeld werkt nu vijf jaar voor De Kringwinkel Den Azalee. Hij is gespecialiseerd in keramiek, schilderijen en juwelen. Binnenkort richt hij een kitschteam op dat het personeel zal opleiden in het herkennen van waardevolle stukken. "Maar simpel is dat niet. Het gaat om intuïtie en ervaring." Spullenhulp en De Kringwinkel hanteren dezelfde regel : de prijs van speciale designspullen, zeldzamere boeken of porselein wordt geschat door hun experts of via internet en wordt dan gedeeld door drie. "Te duur voor de professionele handelaren om er veel winst op te maken, maar goedkoop genoeg zodat mensen toch nog koopjes kunnen doen", verduidelijkt Julien Coppens van Spullenhulp. "De particulier moet nog een klop kunnen doen", vindt ook Ruud Vandenhende. "We vinden het trouwens niet erg dat we er af en toe compleet naast zitten. Het mag alleen niet te vaak gebeuren.""Als mensen zeggen dat de Kringwinkels duurder zijn geworden, dan gaat het over die vijf procent speciale dingen, niet over het basisaanbod", zegt Peter De Bock. Door Leen Creve