10 : J'adore van Dior

Het parfum in de flacon met de lange gouden hals - een knipoog naar de Masai, die John Galliano inspireerden voor zijn eerste Dior-collecties - was meteen populair. Net als de slogan J'adore Dior, die al snel op allerlei kledingstuk-ken en accessoires van het luxemerk opdook. Voor de eerste campagne liet het Estse model Carmen Kass zich onder-dompelen in een bad met een laagje vloeibaar goud. Momenteel is Oscarwinnares Charlize Theron het gezicht van dit bloemige parfum.
...

Het parfum in de flacon met de lange gouden hals - een knipoog naar de Masai, die John Galliano inspireerden voor zijn eerste Dior-collecties - was meteen populair. Net als de slogan J'adore Dior, die al snel op allerlei kledingstuk-ken en accessoires van het luxemerk opdook. Voor de eerste campagne liet het Estse model Carmen Kass zich onder-dompelen in een bad met een laagje vloeibaar goud. Momenteel is Oscarwinnares Charlize Theron het gezicht van dit bloemige parfum. CK One kende van bij de lancering meteen een immens succes met een opbrengst van meer dan vijf miljoen dollar in de eerste tien dagen. Een jaar later was het het best verkochte parfum ter wereld. Dé sterren van dat moment waren allemaal fan van de geur, zoals actrice Uma Thurman, topmodel Kate Moss en acteur Jared Leto. CK One lanceert voor de vijftiende verjaardag een speciale editie met mp3-player (100 ml : 48 euro), met daarop het lied ' We are one' van de Amerikaanse zanger Jamie Burke. Deze geur moet herinne-ringen oproepen aan een onvergetelijke zomer. Het originele design van de flacon, een ondoorzichtige witte fles, doet dan ook denken aan hét zomer-product bij uitstek, de zonnecrème. Voor het jubileum lanceert het merk een speciale magnumeditie van het parfum (250 ml : 65 euro) en een verjaardagsversie met een bedeltje voor de gsm (75 ml : 44 euro), in zes varianten.Coco was het eerste parfum dat luxehuis Chanel ontwikkel-de na de dood van oprichtster Gabrielle Chanel. Het kreeg dan ook haar bekende bijnaam. Parfumeur Jacques Polge inspireerde zich voor het parfum op de geuren van haar appartement in de Parijse Rue Cambon. De woonkamer geurde bijvoorbeeld naar leder, door de kasten vol oude gebonden boeken. Als een van de eersten sloeg Lancôme een nieuwe richting in met de creatie van dit parfum. Het kwam er ten tijde van de Parijse studenten-revolte en wilde komaf maken met de zwaardere geuren die tot dan de toon voerden. Lancôme creëerde een parfum voor de jonge, vrijgevochten vrouwen van die tijd. De geur moest een fris gevoel geven, zoals eau de cologne, maar tegelijkertijd net zo lang aanhouden als een klassiek parfum.Het eerste mannenparfum van het modehuis van Hubert de Givenchy, nadat het eerder al succesvol l'Interdit op de markt had gebracht. Dat vrouwenparfum had Hubert speciaal voor Audrey Hepburn laten maken. Aanvankelijk zou zij hem hebben verboden het te commercialiseren, vandaar de naam. Aimé Guerlain, zoon van Pierre-François die het parfumhuis oprichtte, zou dit parfum gecreëerd hebben als herinnering aan een Britse jeugdliefde. Al is het waarschijnlijker dat de geur een knipoog was naar zijn lievelingsneef Jacques Guerlain, bijgenaamd Jicky, die Aimé later zou opvolgen en in 1925 Shalimar ontwikkelde. Jicky wordt beschouwd als het eerste moderne parfum, dankzij de combinatie van natuurlijke en synthetische ingrediënten.Door Pieter Lantsoght - Samenstelling Stefanie Van den Broeck