Niet iedereen zal het ermee eens zijn, maar de trap in het Bonnefantenmuseum van Maastricht getuigt van zéér goede smaak: het perspectief van gestileerde treden en muren is een voldoende reden om de Maasstad te bezoeken. Bovendien leidt die trap naar de ongewone tentoonstelling Smaak / On Taste. Terwijl bezoekers omhoog klimmen, staan daar tientallen schoenen in alle varianten. Schoenen als gebruiksvoorwerp, tussen mooi en kitsch, voor individueel gebruik maar ook als esthetisch object. Nog voor je boven bent, weet je dat goede of slechte smaak een zaak van persoonlijke voorkeur is, maar ook de vage invulling van een tijdsgewricht. Is smaak een archaïsch begrip, is het te gelaagd en onbruikbaar, heeft smaak nog met objectieve criteria te maken of verdrinkt het woord in commercie, banaliteit en mediastrategieën? Duizendmaal stellen we ons de vraag wat smaak is, in de klerenwinkel, op restaurant, voor het scherm of in de armen van een geliefde. Goede smaak, is dat VTM of VRT, Nike of Reebok, H&M of Armani, Coca-Cola of Pepsi? Smaken verschillen. Al zegt het gevleugelde woord dat de gustibus et coloribus..., dat over smaken en kleuren niet te discussiëren valt, de tentoonstelling laat geen kans onbenut om in 15 zalen ideeën over smaak met elkaar te confronteren.
...