Het KunstenFestivaldesArts gaat alweer zijn voorlaatste week in, en toch zijn er nog voorstellingen die voor het eerst gespeeld moeten worden. Zo is tot 23 mei in Théâtre Varia "Les Européens" te zien. Armel Roussel, enfant terrible van het Franstalige theater in Brussel, bewerkte en regisseert dit stuk van Howard Barker. Deze koos als historische achtergrond de invasie van Oostenrijk door de Turken, maar Roussel wil zich v...

Het KunstenFestivaldesArts gaat alweer zijn voorlaatste week in, en toch zijn er nog voorstellingen die voor het eerst gespeeld moeten worden. Zo is tot 23 mei in Théâtre Varia "Les Européens" te zien. Armel Roussel, enfant terrible van het Franstalige theater in Brussel, bewerkte en regisseert dit stuk van Howard Barker. Deze koos als historische achtergrond de invasie van Oostenrijk door de Turken, maar Roussel wil zich vooral concentreren op de ambiguïteit van mens en politiek. Hij wil in de eerste plaats een vrolijke voorstelling maken, waarin bewustwording en plezier hand in hand gaan. Ook het Israëlische gezelschap The Jerusalem Khan Theatre is op het Kunstenfestival te gast met een stuk van Howard Barker: "Scenes from an execution". Dit stuk gaat over de geschiedenis van Galactia, en is geïnspireerd op Artemisia Gentileschi, een rebelse vrouwelijke kunstenaar uit het Venetië van de 16de eeuw. Nog tot 27 mei in de Brigittinenkerk. Iets heel aparts wordt ongetwijfeld "Maquina Hamlet" door El Periférico de Objetos. Deze Argentijnse groep speelt vooral met poppen en marionetten. Dat daarmee niet alleen leuk kinder- of amusementstheater kan gemaakt worden, bewees eerder al een andere gast van het Kunstenfestival: William Kentridge. El Periférico pakt met z'n marionetten ook een tekst van zwaar kaliber aan: de "Hamletmachine" van Heiner Müller. Een eigenzinnige bewerking van Shakespeares klassieker, waarin de Oost-Duitse auteur vooral zichzelf als intellectueel in vraag stelde. In "Maguina Hamlet" draagt de marionet die Hamlet voorstelt trouwens het gezicht van Müller. Nog tot 23 mei in Théâtre Marni. Een niet-alledaagse theaterervaring belooft ook de New Yorkse groep ERS met "Cab Legs". De naam van het gezelschap duidt al aan dat het om een wat bizarre groep gaat: ERS staat voor Elevator Repair Service. Een van de oprichters kreeg in zijn jeugd te horen dat hij de ideale begaafdheden had om lifthersteller te worden. Toen er een naam voor het gezelschap moest gevonden worden, greep hij daarnaar terug. ERS leunt dicht aan bij de Wooster Group, en maakt ook theater dat expliciet met theatercodes en -trucs te koop loopt. "Cab legs" (of taxibenen) "vertrekt van een alledaagse liefdesgeschiedenis en loopt af als een gieter. Een reis naar Absurdië." Nog tot 25 mei in Théâtre 140. Bij alle voorstellingen in een vreemde taal zijn simultaanvertalingen voorzien. Info: Tel. 070/233.889.Bruno Koninckx