Van 9 mei t/m 1 juni vindt in Brussel de derde editie plaats van het Kunstenfestivaldesarts. Met een artistiek budget van 55,5 miljoen fr. stelden festivaldirecteurs Frie Leysen en Guido Minne een programma samen boordevol theater, dans, muziek en debatten. Het festival begint met ?Faustus in Africa", een poppentheatervoorstelling van de Zuid-Afrikaanse Handspring Puppet Company. Die groep was in 1993 al te gast op ?Antwerpen, Culturele Hoofdstad", met ?Woyzeck on the Highveld", een weliswaar sfeervolle maar halfslachtige poging om het bekende Woyzeck-drama van Büchner te vertalen naar de politieke realiteit van Zuid-Afrika. ?Woyzeck" in 1994 ook te zien op het eerste Kunstenfestival was de eerste samenwerking tussen de Handspring Puppet Company en William Kentridge.
...

Van 9 mei t/m 1 juni vindt in Brussel de derde editie plaats van het Kunstenfestivaldesarts. Met een artistiek budget van 55,5 miljoen fr. stelden festivaldirecteurs Frie Leysen en Guido Minne een programma samen boordevol theater, dans, muziek en debatten. Het festival begint met ?Faustus in Africa", een poppentheatervoorstelling van de Zuid-Afrikaanse Handspring Puppet Company. Die groep was in 1993 al te gast op ?Antwerpen, Culturele Hoofdstad", met ?Woyzeck on the Highveld", een weliswaar sfeervolle maar halfslachtige poging om het bekende Woyzeck-drama van Büchner te vertalen naar de politieke realiteit van Zuid-Afrika. ?Woyzeck" in 1994 ook te zien op het eerste Kunstenfestival was de eerste samenwerking tussen de Handspring Puppet Company en William Kentridge. In ?Faustus in Africa" situeert Kentridge met behulp van filmbeelden, poppen, acteurs en muziek, het beroemde Faust-verhaal tegen de achtergrond van de Zuid-Afrikaanse politiek. Fragmenten uit de originele Faust-teksten van Goethe worden daarom gecombineerd met nieuwe teksten van de Zuid-Afrikaanse politieke rapdichter Lesego Rampologeng. ?Faustus in Africa" wil een voorstelling zijn over het blanke kolonialisme in Afrika, met Faust als ontdekker, veroveraar en verderver van het zwarte continent. Deze Engelstalige productie duurt 2 uur en is op 9, 10, 11 mei om 20 u.30 en op 12 mei om 15 u. te zien in Espace Temps aan de Van Volxemlaan 264 in Brussel. Ook de Zwitserse regisseur Christoph Marthaler maakt, alhoewel dat nooit zijn uitdrukkelijke bedoeling is, politiek theater. Op het eerste Kunstenfestival was Marthalers ?Murx den Europeer" te zien, een beklijvende, grappige, net iets te lange voorstelling over het kafkaiaanse ambtenarenapparaat in het ineenstortende Oost-Duitsland. De voorstelling die nu naar Brussel komt, heet ?Die Stunde Null oder Die Kunst des Servierens" en is in zekere zin een vervolg op ?Murx...". Want ze speelt zich af in het net eengemaakte Duitsland, het Duitsland van Het Uur Nul, het punt waarop de geschiedenis van Duitsland een totaal nieuwe wending zou krijgen. Opnieuw is het speelvlak een gesloten ruimte waarbinnen mensen een raadselachtig ritueel opvoeren. Marthaler en zijn vaste scenografe Anna Viebrock tonen een bizarre kruising van een sombere bunker, een aftandse opnamestudio, een muffe gymzaal..., waarin mannen zich voorbereiden op hun taak als politieke mandatarissen. Onder leiding van een bazige en kordate Frau Stunde Null wordt de mannen geleerd hoe ze politieke toespraken moeten houden waarin met veel dure woorden niks gezegd wordt, hoe ze lintjes moeten doorknippen en moeten voortschrijden over een rode loper, hoe ze in een goede fysieke conditie moeten blijven... Vanuit een paar eenvoudige scènes bouwt Marthaler een 2,5 uur durende voorstelling op die je aan je stoel kluistert omwille van de subtiele maar genadeloze manier waarop de wereld van de politiek in zijn hemd wordt gezet. De politici in spe van ?Die Stunde Null" gaan immers almaar sterker lijken op dwaze bolhoedmannetje, op gekke opa's, op slome clowns, op hulpeloze poppetjes die aan de touwtjes van een of ander hoger ?belang" dansen, als oude onderbroeken aan een wasdraad. ?Die Stunde Null" is een uiterst vermakelijke voorstelling waarin de Duitse eenmaking, de gewichtigdoenerij van politici en de droom van een eengemaakt Europa op een even vernuftige als hilarische manier worden gepresenteerd als een onverbiddelijke clownerie. Een absolute aanrader voor iedereen die van geestig en intelligent modern toneel houdt. ?Die Stunde Null" is zeer toegankelijk wat vorm en inhoud betreft. Voor diegenen die de Duitse taal vrezen, herinneren we eraan dat bij alle anderstalige voorstellingen op het Kunstenfestivaldesarts een simultaanvertaling voorzien is. Een derde bijzondere productie uit de eerste festivalweek is ?Les Amoureux du Café Désert" van de Tunesische schrijver/regisseur Fadhel Jaïbi. Uitgaande van een simpel zoektochtverhaal, waarin een verdwenen studente wordt opgespoord door haar moeder, wil Jaïbi iets blootleggen van de dilemma's die jonge Tunesische jongeren vandaag ervaren : gemakzuchtig opportunisme, extremistisch islamisme, trouw aan de tradities, kritische openheid... ?Les Amoureux..." duurt twee uur. De 13 acteurs spreken Arabisch maar ook Frans, Engels en Italiaans. Te zien op 13, 14 en 17 mei om 20 u.30 en op 15 en 16 mei om 19 u. in Théâtre Varia in Elsene. Reserv. : tel. (02) 512.74.50. EDWARD VAN HEER