:: Dorint Hotel Brussels,

Karel de Grotelaan 11-19,

1000 Brussel, 02 286 81 85.

Wat hebben fotografie, borden en een hotel met elkaar gemeen ?

Op het eerste gezicht weinig. Voor het Dorint Hotel Brussels ligt dat anders. De fotografie betekent hier veel meer dan muurdecoratie. Nee, hier maakt fotografie een geïntegreerd deel uit van het complete hotelconcept. Om te beginnen is er de permanente collectie, bestaande uit zo’n 450 werken van 130 fotografen uit de twaalf EU-landen. In elke ruimte – van de hal over de vergaderzalen tot de slaapkamers – worden bezoekers verwelkomd en geconfronteerd met foto’s. Sommige zijn anekdotisch, andere ontroerend of grappig bizar : van een Zweedse familie picknickend aan het water tot een surrealistische compositie met vissen. Drie jaar geleden opende het hotel bovendien de Zoom Gallery : een galerij waar op gezette tijden tentoonstellingen worden georganiseerd rond fotografie. Rode draad is ook hier dat de exposerende fotografen de Europese nationaliteit hebben en dat hun werk verbonden is met actuele Europese evenementen. Zo wordt er momenteel werk getoond van de Française Geraldine Langlois, die Sevilla en Andalusië als onderwerp koos.

Derde luik in het hele concept is de Dorint Photoplate Award die eveneens in 2001 het levenslicht zag en dit jaar voor de derde keer wordt toegekend. Deze wedstrijd is wellicht een van de origineelste in het genre. De opdracht is nochtans simpel : van de fotografen wordt verwacht dat ze een serie van zes foto’s insturen. Het thema is vrij, maar er moet wel rekening gehouden worden met de uiteindelijke bestemming van de beelden. Want naast de geldprijs van 2500 euro en een tentoonstelling in de Zoom Gallery, wordt de winnende reeks in beperkte oplage als onderbord geproduceerd door Villeroy & Boch en bestemd voor dagelijks gebruik in het restaurant van het hotel. Twee jaar geleden kaapte de Brusselse fotografe Chantal Maes de eerste prijs weg met haar reeks geïnspireerd op vliegtuigen als symbool voor reizen, migratie en gastvrijheid. Omwille van de emotionele toestanden toen (11 september 2001) heeft de jury er toen voor gekozen om de culinaire reeks van Gert Cools op de borden te zetten. De tweede editie van de prijs bekroonde het werk van Leen Van Den Meutter, die zes vriendinnen portretteerde in hun keuken.

Uit de meer dan 110 inzendingen van jonge, beloftevolle fotografen uit heel Europa selecteerde de jury dit jaar het werk van de Belg Daniel Locus. “De menselijke kant is het eerste dat verschijnt, de warmte en de verwantschap aan de antropologie. Men interesseert zich voor de persoon die eet, een zeer eigen handeling die iets van diens karakter onthult. Het is alsof men door de andere tafelgenoot uitgenodigd wordt, er ontstaat een soort gezellige medeplichtigheid”, motiveert de jury haar keuze tamelijk cryptisch. Voor de goede verstaander : Locus’ serie draag de titel Het gebruik van het servet. In warme rode tinten – de kleur van een avondje tafelen ? – portretteert hij zes mensen met hun servet. Ze kijken in de lens met een blik die je kan interpreten als uitnodigend en nieuwsgierig. Pas begin 2004 zullen deze beelden op de borden prijken. Inmiddels worden de reeksen van de voorgaande jaren wel in beperkte oplage te koop aangeboden (42 euro per bord) : een welkome afwisseling voor wie eens iets anders wil dan neutraal zwart, wit of zilver als onderbord. n

Tekst Hilde Verbiest

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content