Voor een film die over seks gaat al is het dan alleen maar via de telefoon , is ?Girl 6" enerverend braaf en kuis. De meisjes die vanop afstand het genot verschaffen, zijn allemaal fel geïdealiseerd, en hebben de allure en bijhorende garderobe van supermodellen (één van hen wordt trouwens gespeeld door Naomi Campbell). De seksuele fantasieën van hun klanten zijn allemaal vrij onschuldig, in ieder geval minder schunnig of zielig dan je zou verwachten van een blik achter de schermen van de lucratieve sekslijn-business. Bereidt Spike Lee zich misschien voor op een contract bij ...

Voor een film die over seks gaat al is het dan alleen maar via de telefoon , is ?Girl 6" enerverend braaf en kuis. De meisjes die vanop afstand het genot verschaffen, zijn allemaal fel geïdealiseerd, en hebben de allure en bijhorende garderobe van supermodellen (één van hen wordt trouwens gespeeld door Naomi Campbell). De seksuele fantasieën van hun klanten zijn allemaal vrij onschuldig, in ieder geval minder schunnig of zielig dan je zou verwachten van een blik achter de schermen van de lucratieve sekslijn-business. Bereidt Spike Lee zich misschien voor op een contract bij Disney ?Theresa Randle speelt een aspirant actrice die tegen haar zin telefoniste bij een sekslijn wordt. Ze doet dit aanvankelijk alleen om de huur te kunnen betalen, maar ze leert gaandeweg van haar job te houden misschien een beetje te veel zelfs. Het duurt niet lang of ze hoeft haar orgasme niet langer te veinzen. Lijkt praktisch een perfecte fusie van werk en vermaak maar Lee ziet er toch graten in, al is het lang niet duidelijk welk standpunt hij nu precies inneemt. Maakt de cineast zich misschien zorgen over de verslavende effecten van seksuele fantasieën ? Ofschoon alles rond Girl 6 draait, blijft deze jonge vrouw een groot raadsel. We weten nooit goed wat er precies in haar hoofd omgaat en of we haar nu moeten bewonderen of beklagen. Lee gebruikt de lotgevallen van Girl 6 ook als kapstok voor een commentaar op de uitbeelding van Afro-Amerikaanse vrouwen in de amusementsindustrie. In droomsequenties verkleedt Randle zich als Dorothy Dandrigde uit de zwarte musical ?Carmen Jones" uit 1954, als Foxy Brown, uit de gelijknamige Blaxploitationfilm uit 1974, en als parodie op het tv-feuilleton ?The Jeffersons". Lee kan het kennelijk niet helpen, zelfs in een ontspannen bui moet hij ons nog met een anti-racistische boodschap om de oren slaan. Girl 6 overtreedt het reglement, maakt een afspraakje met een van haar klanten ( Peter Berg), maar verzuimt hem, ocharme, te vertellen dat ze zwart is. Lee kan het ook niet laten sociale kritiek te spuien, maar zijn verontwaardiging (in de vorm van nieuwsberichten over een klein meisje dat in een liftschacht viel) over de erbarmelijke huisvesting in de zwarte getto's is er met de haren bijgesleurd. De vrijwel plotloze taferelen worden min of meer aan elkaar gelijmd door een soundtrack volgestouwd met oude en nieuwe songs van Prince. De stijl van de film is losjes en ongedwongen, met veel irritant camerawerk en dito montage-foefjes. Het lijkt een pastiche van de nouvelle vague en van Lee's debuutfilm ?She's Gotta Have It" uit 1986, toen de regisseur nog scheen te weten wat hij vertelde. Madonna verschijnt even als de bazin van een rivaliserende hard core-sekslijn. Quentin Tarantino mag opdraven als een egomaniakale regisseur (als zichzelf met andere woorden) voor wie Girl 6 tijdens een auditie haar borsten moet tonen. Lee trakteert zichzelf op de sympathieke rol van Jimmy, de baseballkaarten verzamelende vertrouweling van de onpeilbare heldin. ?Girl 6"van Spike Lee, met Theresa Randle, Isaiah Washington, Spike Lee, Debi Mazar, Jenifer Lewis, Halle Berry. Randle in Girl 6 : lucratieve sekslijn-bizz.