Voor deze moderne woning in Hove kreeg architect Toon Saldien van zijn opdrachtgevers de vrije hand. Het resultaat is niet alledaags. Uitgangspunt voor de bouw is een kruis, waardoor het grondplan in vier zones wordt verdeeld. Tegen deze kruisstructuur zijn vier "woonvolumes" geschoven. De inkomhal als kleinste van de vier, om de prachtige oude eik links van het huis nog leefruimte te geven. De hal is volledig van glas, zodat de boom toch kan meeleven in het gebouw. Ook langs de achterzijde werden twee glazen volumes gezet, waardoor je een mooi uitzicht krijgt op de achtergelegen tuinen. Als tegenstelling krijg je aan de rechterkant van de voorgevel een g...

Voor deze moderne woning in Hove kreeg architect Toon Saldien van zijn opdrachtgevers de vrije hand. Het resultaat is niet alledaags. Uitgangspunt voor de bouw is een kruis, waardoor het grondplan in vier zones wordt verdeeld. Tegen deze kruisstructuur zijn vier "woonvolumes" geschoven. De inkomhal als kleinste van de vier, om de prachtige oude eik links van het huis nog leefruimte te geven. De hal is volledig van glas, zodat de boom toch kan meeleven in het gebouw. Ook langs de achterzijde werden twee glazen volumes gezet, waardoor je een mooi uitzicht krijgt op de achtergelegen tuinen. Als tegenstelling krijg je aan de rechterkant van de voorgevel een groot gesloten gedeelte, dat gebruikt wordt voor de garage en badkamer. Om de dove muurvlakken toch enigszins leven te geven, vormen kleine en iets grotere raampjes ritmische perforaties, als beweeglijke schilderijtjes met zicht op de buitenwereld. Bovenop het huis wordt de noord-zuid-as extra geaccentueerd door een "kroon" van inox, waarmee Saldien verwijst naar het beroep van zijn opdrachtgever, die kapper is. Maar ook binnenin het huis is de kruisstructuur duidelijk: hoge, volle muren volgen de assen rechtlijnig. Wel worden de hoofdmuren tweemaal in hun volledige hoogte onderbroken. Een eerste uitsparing bevindt zich op het kruispunt van de twee assen, zodanig dat de hal in verbinding komt te staan met de woonkamer. Door de opening krijg je boven de hal, op de eerste verdieping, een soort bordes, bestaande uit een rond platform met stalen leuning. De tweede opening vormt een doorgang van de woonruimte naar de keuken. Ook die loopt over de volledige hoogte, maar wordt op de eerste verdieping opgevuld door een raam. Een strategische plek, vanwaar je bijna het hele interieur kunt overzien. Tussen deze twee grote denkbeeldige deuren werd een teakhouten trap geïnstalleerd, die zich vanuit het bordes in een vloeiende beweging naar de woonkamer slingert. Het ronde platform en de kronkelende trap zijn de enige organische vormen in de woning en bieden een tegengewicht voor de rationele en uiterst geraffineerde rechtlijnigheid. Rond en recht vind je dan weer gecombineerd in de stalen kolommen die op de bovenverdieping de plateaus ondersteunen. De verscheidenheid in gebruikte materialen is tot een minimum herleid. De volledige benedenverdieping is betegeld met blauwe steen. De trap maakt de overgang van koude tegels naar warm teakhout, dat zich verder uitstrekt over de gehele bovenverdieping. Met dit spitsvondig detail: boven worden we even herinnerd aan de blauwe steen door een plintje van hetzelfde materiaal. De ingebouwde verlichting van Kreon in wanden, vloeren en plafonds wordt overal ritmisch herhaald om de assen van de woning te accentueren. Wat kleur betreft, spelen wit, zwart, grijs en naturel de hoofdrol. Zilvergrijs wordt systematisch herhaald in de raamprofielen, de verlichting, de radiatoren, de keukenkasten, de ronde kolommen, en vind je ook in het bordes en de trapleuning. Zachtgroene verf wordt gebruikt om te benadrukken dat de muur een van de centrale assen volgt. Alleen in de badkamer wordt een opvallende kleur geïntroduceerd: een van de muren is er bekleed met rood marmer. Ook de bedden, de kleerkasten en de eettafel in de woonruimte zijn ontworpen door Toon Saldien. De meubelen weerspiegelen het kleur- en materiaalgebruik en de filosofie van de woning: soberheid, helderheid en vooral: rechtlijnigheid.Tekst en foto's Bieke Claessens