KORTINGEN EN WATERSTOF

Subaru Forester. © PPI

De tijd dat er op het salon van Brussel wereldpremières te bewonderen vielen, ligt achter ons. Toch stond er nog veel fraais in de paleizen en was de belangstelling voor de Jaguar F en andere exoten groot. De nieuwe Subaru Forester was er en BMW breidde zijn efficient dynamics-programma uit naar de 320d break. Er werd zelfs een nieuw merk gelanceerd, de Nismo (van Nissan Motorsport). Eigenlijk gaat het om wat sportiever opgezette Nissans, maar het initiatief brengt leven in de brouwerij. Voor de rest was het zoeken naar echte nieuwigheden. Wie aandachtiger en dichterbij ging kijken, zag enkele merkwaardige technologische vondsten die de toekomst veiliger en zuiniger kunnen maken. Misschien wel het interessantste project stond merkwaardig genoeg bij de vrachtwagens. De Mercedes-Benz Actros kan dankzij zijn Predictive Powertrain Control tot drie procent brandstof besparen. Dat is mogelijk doordat het systeem zich op de gps-gegevens baseert om rekening te houden met de topografie van de weg en bijvoorbeeld het optimale schakelpatroon op hellingen uitdoktert. De brake assist 3 is nog belangrijker want in staat om de Actros bij dreigend onheil automatisch fors af te remmen, wat vooral in het geval van kop-staartbotsingen levensreddend kan zijn.

Mazda mikt al jaren op brandstofbesparingen en voorziet de Mazda 6 daarom van een uniek regeneratief remsysteem, de i-ELOOP, waardoor het verbruik vermindert. Toeleverancier Bosch ontwikkelde dan weer een Motor Stability Control voor motorfietsen. De MSC-technologie helpt de motorrijder bij fel accelereren, bij remmen en in de bochten.

Volvo doet zijn reputatie als veiligheidspionier alle eer aan met de eerste voetgangersairbag ter wereld. Zeven sensoren sturen signalen naar een stuureenheid die ze evalueert. Wordt de aanwezigheid van een menselijk been gedetecteerd, dan wordt de voetgangersairbag geactiveerd. Die bedekt dan niet alleen een derde van de voorruit, hij tilt ook de achterkant van de motorkap tien centimeter naar omhoog waardoor meer ruimte vrijkomt tussen dit soepele koetswerkdeel en de harde delen van de motor. Die extra ruimte maakt een grotere vervorming mogelijk, waardoor het dempend effect toeneemt op het moment dat een voetganger geraakt wordt. Het systeem is actief tussen 20 en 50 km/uur. Dat heeft te maken met het feit dat 75 % van de ongevallen waarbij voetgangers betrokken zijn, zich voordoen aan een snelheid lager dan 40 km/uur.

Ondanks die fraaie technische bijdragen ging de innovatieprijs FuturAuto, die de Unie van Journalisten van de Belgische Autopers jaarlijks uitreikt, naar de Hyundai ix35 FCEV. Die gaat immers als eerste brandstofcelwagen in massaproductie. De technologie, waarbij waterstof in een brandstofcel omgezet wordt in elektrische energie, is niet nieuw. Omdat het systeem alleen water als bijproduct genereert en geen enkele schadelijke uitstoot met zich meebrengt, wordt het al jaren de hemel in geprezen. Gemakshalve wordt daarbij geen rekening gehouden met de energie die nodig is om waterstof te isoleren. In een ideale wereld moet die energie uit zuivere bronnen komen, maar zo ver zijn we nog lang niet. Diverse constructeurs experimenteren met de technologie en Mercedes heeft al jaren een vloot van tweehonderd auto’s op waterstof rijden. Dat is in Duitsland geen enkel probleem omdat een samenwerkingsakkoord met Linde werd gesloten voor waterstoftankstations. Hyundai gaat nog een stap verder en besliste om de wagen gedurende de eerste twee jaar in een beperkte oplage van duizend stuks te produceren. Vanaf 2015 moeten dat er vijftienduizend per jaar worden.

Of de Koreanen navolgers krijgen, zal in belangrijke mate afhangen van de beschikbaarheid van waterstof aan de pomp. In ons land liggen de zaken uiterst eenvoudig : momenteel is er geen enkele pomp voor publiek gebruik. Alleen Colruyt heeft er in Halle een voor intern gebruik.

En waar is de elektrische auto gebleven ? De vorige jaren leek het erop dat elektrisch aangedreven auto’s de wereld stormenderhand zouden veroveren. De realiteit is iets genuanceerder geworden. Op het salon bleek dat van de populairste elektrische auto, de Nissan Leaf, vorig jaar minder dan tweehonderd stuks werden verkocht. Van een echte doorbraak is geen sprake, en dat geldt niet alleen in ons land. Alleen in Noorwegen is de elektrische auto een relatief succes met tweeduizend verkochte exemplaren – zij het dankzij forse steun van de regering, waarvan iedereen beseft dat die niet vol te houden valt bij grotere aantallen. Om maar te zeggen dat de toekomst zich niet laat dirigeren en zeker niet nu de klant meer dan ooit op zijn centen let. Het voornaamste gespreksonderwerp op het salon was dan ook niet de uitstoot, maar wel de korting. In crisistijden wordt de relatief hoge prijs van elektrische auto’s een extra handicap.

DOOR PIERRE DARGE

In crisistijden wordt de relatief hoge prijs van elektrische auto’s een extra handicap

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content