Wie met de Citroën C2 op weg gaat, wordt al snel geconfronteerd met de vraag hoe compact een vierzitter kan zijn. De nieuwste driedeurs van de Franse constructeur is niet alleen 19 cm korter dan de C3 waarvan hij is afgeleid, hij heeft vooral een 15 cm kortere wielbasis (de afstand tussen beide assen). Vooral dat laatste hypothekeert in belangrijke mate de ruimte in de passagierscel, en wie achterin plaats neemt, ondervindt dat aan den lijve....

Wie met de Citroën C2 op weg gaat, wordt al snel geconfronteerd met de vraag hoe compact een vierzitter kan zijn. De nieuwste driedeurs van de Franse constructeur is niet alleen 19 cm korter dan de C3 waarvan hij is afgeleid, hij heeft vooral een 15 cm kortere wielbasis (de afstand tussen beide assen). Vooral dat laatste hypothekeert in belangrijke mate de ruimte in de passagierscel, en wie achterin plaats neemt, ondervindt dat aan den lijve. Om dat euvel enigszins op te vangen werden beide achterstoelen op een rail geplaatst waardoor ze in de lengte kunnen verschuiven, maar zelfs in de verste stand blijft dat onvoldoende om doorsnee volwassenen comfortabel te vervoeren. Van de koffer blijft dan nog slechts 166 liter over. Gelukkig wordt het benauwde gevoel op de achterstoelen enigszins gecounterd door de vorm van de grote ramen, die evenwel niet open kunnen. Handig is wel dat de achterklep in twee delen wordt geopend, waardoor het mogelijk is iets langere voorwerpen via de bovenste opening te stapelen. Met zijn tweeën aan boord is de C2 dan weer een heel acceptabele kompaan, waarvan de achterstoelen dichtgeklapt en vervolgens rechtop gezet kunnen worden, zodat tot 879 liter stapelruimte vrijkomt. Voorin bieden de stoelen behoorlijke steun, en ook de rijhouding is uitstekend, ook al omdat de bestuurdersstoel in de hoogte verstelbaar is. Ter kennismaking gaan we met de 1.4 Hdi op stap, een lichtmetalen turbodiesel met rechtstreekse inspuiting en een bescheiden 70 pk die heel behoorlijk presteert in de stad en als hij in de hoge toerentallen wordt gejaagd. In de twee hoogste versnellingen is de fut er dan weer snel uit. Het ophangingscomfort is beter dan men van zo'n kleine verwacht, maar wie veel op secundaire wegen rijdt, wordt snel met zijn beperkingen geconfronteerd. Die laten zich vooral voelen bij het inhalen, als je op wat extra pit rekent. De ontwerpers hebben overduidelijk voor een stadswagen gekozen, met zuinigheid als troef. De C2 wordt om die reden voorzien van een zuinige elektrische servobesturing die alleen energie behoeft als er stuurbewegingen zijn. Overigens is de C2 zuinig, wie een beetje uitkijkt, blijft onder de 5 liter/100 km. Dat is eigenlijk opmerkelijk omdat de C2 met zijn gewicht nauwelijks onder dat van de C3 blijft. Pierre DargeDe C2 van Citroën biedt alleen voorin voldoende comfort, en kan vooral in het stadsverkeer best zijn mannetje staan.