De vijfde generatie van de Hyundai Sonata heeft zijn design van Aziatische toeters en bellen afgegooid en gaat nu soberder door het leven, de no-nonsense styling oogt zelfs een beetje Europees. Tegelijkertijd is de wagen 5,5 cm langer geworden, terwijl de wielbasis met 3 cm toenam en dat zorgt voor een royaal interieur achterin. Voor de kennismaking rijden we met de 2.4 liter benzine, de eerste versie die op de markt komt, en in ons geval gekoppeld is aan een viertrapsautomaat. Die motor met aluminium bl...

De vijfde generatie van de Hyundai Sonata heeft zijn design van Aziatische toeters en bellen afgegooid en gaat nu soberder door het leven, de no-nonsense styling oogt zelfs een beetje Europees. Tegelijkertijd is de wagen 5,5 cm langer geworden, terwijl de wielbasis met 3 cm toenam en dat zorgt voor een royaal interieur achterin. Voor de kennismaking rijden we met de 2.4 liter benzine, de eerste versie die op de markt komt, en in ons geval gekoppeld is aan een viertrapsautomaat. Die motor met aluminium blok werd in samenwerking met DaimlerChrysler ontwikkeld en krijgt later ook een plaats in sommige modellen van het Duits-Amerikaanse concern. Deze viercilinder met variabele kleppentiming blijkt behoorlijk goed aan het gas te hangen en is vooral zeer geruisloos. In combinatie met de wat al te nadrukkelijk geassisteerde besturing, die het contact met de weg bijna volledig wegfiltert, en de bijzonder comfortabele ophanging zorgt dat voor een wat Amerikaans rijgevoel. Helemaal verwonderlijk is dat niet : in de States is de Sonata een topper. Wie de standaarduitrusting en de prijs bekijkt, snapt meteen dat de nuchtere Amerikaan die lak heeft aan status daar een wel heel interessante opportuniteit ziet. Onderweg overvalt ons een beetje een Toyota Camry-gevoel, die een niet erg uitgesproken persoonlijkheid koppelt aan een vlotte rit, veel rijcomfort en ruimte zat. Opmerkelijk is wel dat deze Sonata standaard door het leven gaat met leren interieur en een streepje hout (maar ook met een kunststofgevoel), evenals een automatische airco, een elektrisch schuif- en kanteldak, parkeersensoren, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, drie jaar garantie en zeventienduims lichtgewicht velgen. Dat is niet niks en wie denkt dat de Koreanen daarmee enkel op uiterlijk vertoon mikken heeft het weer mis. Het veiligheidspakket omvat ABS, ESP met tractiecontrole, actieve hoofdsteunen, frontale, zijdelingse en gordijnairbags. Om nog van de koetswerkstructuur te zwijgen. Dat geheel moet volgens de ontwerpers het maximum van vijf sterren halen in de Euro NCap. Op het praktische vlak vermelden we het standaard ingebouwde gps-navigatiesysteem met ingewerkte bluetooth carkit waarmee elke bezitter van een bluetooth-gsm handenvrij kan bellen. De koffer zit met een volume van 523 liter ruim goed. Maar de grootste verrassing is het prijskaartje van deze Executive-versie : 28.999 euro voor de automatische versie en 27.499 euro voor de handgeschakelde vijfbak. Verder commentaar is daarbij overbodig. In juli komt de 3.3 V6-motor eraan, volgend jaar een 2.0 liter benzine basisversie en een 2.0 CRDI turbodiesel. Pierre Darge