De Hyundai Grandeur die zijn naam wil vestigen in het E-segment (Mercedes E, BMW 5-serie, Audi A6, Lexus GS) is de opvolger van de XG, daarvan werden in vijf jaar tijd amper 125 exemplaren verkocht. De feilloos afgewerkte Grandeur, voorzien van een stijlvol interieur met veel leer en hout, moet het beter vergaan. Hyundai heeft inmiddels een plaatsje veroverd in de top vijf van betrouwbaarheid. Toch wordt het nog knokken, want status staat hoog aangeschreven in het segment en die status missen de Koreanen. Hyundai pakt de markt tra...

De Hyundai Grandeur die zijn naam wil vestigen in het E-segment (Mercedes E, BMW 5-serie, Audi A6, Lexus GS) is de opvolger van de XG, daarvan werden in vijf jaar tijd amper 125 exemplaren verkocht. De feilloos afgewerkte Grandeur, voorzien van een stijlvol interieur met veel leer en hout, moet het beter vergaan. Hyundai heeft inmiddels een plaatsje veroverd in de top vijf van betrouwbaarheid. Toch wordt het nog knokken, want status staat hoog aangeschreven in het segment en die status missen de Koreanen. Hyundai pakt de markt traditiegetrouw aan met scherpe prijzen, en dat leverde op de SUV-markt al spectaculaire resultaten op. De Grandeur, met een zescilinder 3.3-motor, een vermogen van 235 pk en de luxe die men in het segment verwacht (gescheiden airco, elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen, acht airbags, Kenwood-multimediacentrale) kost 40.999 euro. Dat is bijna 7000 euro minder dan de Lexus GS met eenzelfde uitrusting. Voor dat lieve geld krijgt men ruimte, stijl, een aërodynamische lijn (Cd 0.29) en een opliggende koffer van BMW-inspiratie. Het dashboard zou helemaal fraai ogen als daar niet de smakeloze Kenwood multimediacentrale was gemonteerd die daar als een draak tegen afsteekt en niet zo simpel te bedienen is. Leder werd zowel voor de stoelen als de deurpanelen gebruikt, het stuur wijkt terug en de stoel schuift achteruit bij het in- en uitstappen. De zijdelingse steun van de stoelen kon beter. Ruimte is er zat, ook achterin en in de koffer. De parkeerhulp werkt alleen in achteruit waarbij het elektrische rolgordijn van de achterruit meteen wordt samengevouwen. Op de weg valt de geruisloze loop van de mechaniek op. Alleen wie een kick down provoceert wordt op wat rauw klinkende overlast getrakteerd. De wegligging is prima, maar de Grandeur stuurt wel heel licht, zodat het contact met de weg wat verdoezeld wordt. De vijftrapsautomaat is niet het neusje van de zalm (Mercedes monteert een zeventraps in zijn E-350 van 49.731 euro, BMW een zestraps in zijn 530iA van 45.400 euro), maar wel voldoende om het potentieel op een ordentelijke manier naar de voorwielen te sturen. Uiteraard kan ook sequentieel worden geschakeld. Zeven versnellingen mogen dan voor het verbruik beter uitvallen dan vijf, de Grandeur is geen slokop. De rijder die er niet als een beest tegenaan gaat, blijft onder de 12 liter/100 km. Wie daaronder wil duiken moet tot de herfst van volgend jaar wachten op de fiscaalvriendelijke 2.2 turbodiesel - misschien ook met een soberder uitrusting verkrijgbaar. Motor : zescilinder benzinemotor met een slagvolume van 3342 cm3, die via een vijftrapsautomaat met toetsfunctie de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 235 pk/173 kW aan 6000 toeren/minuut en maximaal koppel van 304 Nm bij 3500 toeren/minuut. Afmetingen : 489,5 cm (l), 186,5 cm (br), 149,0 cm (h) en 278,0 cm (wielbasis). Koffervolume : 523 liter. Verbruik in liter/100 km : 15,1 (stad), 7,4 (buiten stad), 10,2 (mix). CO2-emissie : 245 gr/km. Prijs, inclusief btw : 40.999 euro, de BIV bedraagt 4957 euro. Jaarlijkse autobelasting : 1044,78 euro. Andere versies : geen. pierre darge