Ze ontwierp platenhoezen, maakte promo’s voor allerlei Franse sterren, werkte als webdesigner en maakt momenteel kortfilms als lid van het collectief Pleix. Onlangs ontwierp ze een collectie rugzakken voor Eastpak. Een ontmoeting met de Franse illustratrice en vormgeefster Geneviève Gauckler.

Geneviève Gauckler (39) is geboren in Lyon, maar woont sinds haar achttiende in Parijs, op een sober ingericht appartementje in de buurt van het station Paris Nord. Mijn oog valt er op een kast vol speelgoedfiguurtjes, robotten en knuffeldiertjes. “Die gebruik ik voor mijn illustraties”, zegt de ontwerpster meteen. “Ik neem er foto’s van en verwerk die met andere beelden tot een nieuw geheel. Zo maak ik de meeste van mijn werken trouwens. Cut en Paste, zo zou je mijn stijl kunnen omschrijven. Klinkt simpel, en eigenlijk is het dat ook. Ik zoek nieuwe composities, nieuwe harmonieën. Daar ligt mijn creativiteit in, in het mixen en mengen van vormen die vroeger nooit in contact kwamen.” Wc-eenden, auto’s, bestek, broodroosters, schrijfgerief, aardappelen, de poten van haar hond,… Slechts een paar voorwerpen die ik in de chaos van haar illustraties ontwaar.

Dat het aangenaam vertoeven is in de fantasiewereld van Geneviève Gauckler, wordt duidelijk als we samen door haar portfolio gaan. Haar bekendste en meest voorkomende creaties zijn kleine zwarte mannetjes : grote witte ogen, bol lijfje, lange armpjes en beentjes. Doodeenvoudig, maar toch brengen de figuurtjes emoties teweeg. “Echt magisch is dat”, vertelt Geneviève. “Ik teken een grote zwarte cirkel met daarin twee witte cirkeltjes, en iedereen ziet meteen een persoon met echte gevoelens.”

Haar zwarte mannetjes plaatst ze in alledaagse situaties : wachtend op de Londense metro, op een betoging in het centrum van Parijs, in de supermarkt. Het ziet er vrij komisch uit en dat zoekt ze ook, de ontwerpster wil positieve beelden creëren. “Voor mijn nieuwjaarskaart gebruikte ik aardappelen met verschillende vormen en groottes die elk een bepaald gevoel uitbeeldden. Een meisje belde me toen op om te zeggen dat de beelden haar opgevrolijkt hadden. Ik vind het buitengewoon om die macht te hebben, echt fantastisch.”

Beste maatjes

Ook in de Best Friends, een van de drie lijnen uit haar collectie voor Eastpak, komen de zwarte wezentjes voor. In de andere twee ontwerpen, Jungle en Electro, is haar handtekening minder duidelijk. Die neigen meer naar het bekendere werk van het tassenlabel. Welke van de drie Geneviève het leukst vindt ? “De Best Friends natuurlijk. Die zwarte figuurtjes geven me een beschermend gevoel. Vandaar ook de titel van de lijn.” Datzelfde idee leefde toen ze het interieur voor enkele hotelkamers in het Fox Hotel in Kopenhagen ontwierp. Daar waken de levensgrote mannetjes over je terwijl je slaapt.

Voor de rugzakontwerpen kreeg Geneviève zo goed als carte blanche van Eastpak. “Enkel met de kleuren moest ik wat rekening houden, die moesten stoer en jongensachtig zijn. Voor de rest lieten ze me vrij. Waarom ze mij kozen ? Dat weet ik eigenlijk niet. Misschien omdat mijn stijl een breed publiek aanspreekt, zowel jong als oud.”

Voor iemand die al volledige hotelkamers aanpakte, lijkt het ontwerp van een rugzakje niet meteen een uitdaging. Of toch ? “Het was de eerste keer dat ik over volume moest nadenken. Mijn andere illustraties kwamen altijd op een vlakke ondergrond, op papier of een muur. Nu moest ik er rekening mee houden dat mijn tekeningen een andere vorm krijgen naarmate de rugzak voller raakt.”

Flipper

Hoe haar passie voor illustratie en grafische vormgeving ontstond ? “Ken je de serie Flipper, over de dolfijn ? Na de aftiteling komen grote waterdruppels op het scherm die beginnen te dansen en uiteindelijk het woord ‘Flipper’ spellen. Als kind bleef ik altijd kijken tot ik die druppels gezien had. Fantastisch vond ik dat. Ik was ook erg gefascineerd door logo’s op voedingverpakking. Vooral dat van Nestlé dan.”

Dat Geneviève grafische vormgeving zou gaan studeren, was al snel duidelijk en in 1991 studeerde ze af aan de Ecole Nationale des Arts Décoratifs. Ze kon meteen aan de slag bij F Communications, het Franse platenlabel waaronder Laurent Garnier en St Germain hun werk uitbrengen. “Het was een fantastische ervaring. Voor mij was het de ideale werkstek, ik was op dat moment heel erg into techno. Nog altijd vind ik het een van de beste Franse labels.” Ook daarna bleef Geneviève in de muziekwereld. Ze ging vier jaar voor Olivier Kuntzel en Florence Deygas werken, waar ze promo’s en commercials maakte voor onder anderen Yves Saint Laurent en Dimitri from Paris. In 1999 sloeg ze uiteindelijk een ander pad in. Ze verhuisde naar Londen en ging voor het net opgestarte boo.com het onlinemagazine Boom Magazine ontwerpen. Geen groot succes, want na amper twee jaar hield ze het er al voor bekeken.

Sinds 2001 woont ze weer in de Franse hoofdstad en werkt ze als illustrator en grafisch vormgever. In datzelfde jaar richtte ze samen met zes vrienden, muzikanten, designers, 3D-kunstenaars, het digitale collectief Pleix op. De creatieve complementariteit van de zeven artiesten blijkt te werken, want nu al heeft het collectief met zijn eigenzinnige stijl internationale faam verworven. Twee jaar geleden waren ze nog te gast op het Internationale Muziekvideofestival Jigsaw Circus in Gent.

In de toekomst wil Geneviève zich vooral op het grafische werk toeleggen, wat ze het liefste doet. “Een vervolg op mijn eerste beeldverhaal L’arbre Génialogique maken, dat staat bovenaan mijn lijstje. Maar eerst werk ik nog aan een kortfilm met iemand van Pleix. Projecten genoeg dus.”

Portfolio van Geneviève Gauckler op www.g2works.com

Zie ook www.pleix.net

Door Marjolijn Vanslembrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content