De Polo is al aan zijn vierde generatie toe, en is een flinke jongen geworden. Niet alleen nam zijn lengte met liefst 15 centimeter toe, hij won ook 60 kilogram gewicht. Met zijn 3,90 meter is hij de categorie van de kleine stadswagens zelfs ontgroeid, hij is intussen zelfs al langer geworden dan de tweede generatie van de Golf, zoals die 15 jaar geleden werd gelanceerd. Zijn vroegere marktpositie moet worden ingenomen door de Lupo, al heeft die wat moeite om zich door te zetten.

De Polo staat op een nieuw onderstel en heeft zoveel kwaliteiten meegekregen dat hij een geduchte concurrent kan worden voor de Golf, want die is met de jaren flink geƫvolueerd en behoorlijk duur geworden.

Wie instapt, wordt meteen verrast door de sobere, stevige en bijzonder goed afgewerkte kwaliteit van het interieur. Jammer dat Ć©Ć©n of andere artiest het nodig gevonden heeft de egaal zwarte stof van de stoelen van een aantal veelkleurige stippen te voorzien. De instrumenten zijn perfect afleesbaar, de hendels stevig en de brede voorruit biedt een voortreffelijke uitkijk. De rijdersstoel is in alle richtingen verstelbaar.

Onder de kap wordt de nieuwe Polo met vier krachtbronnen aangeboden, waaronder twee turbodiesels en een atmosferische diesel, een 1.6 liter benzine en een kleine driecilinder 1.2 liter benzinemotor. Die laatste kiezen we uit voor een kennismaking. Die motor levert een bescheiden vermogen van 65 pk en dat lijkt op papier en rekening houdend met het extra gewicht (nu 1008 kg) wat aan de krappe kant. Dat vooroordeel kunnen we meteen de wereld uit helpen. Dankzij de korte versnellingen klimt de kleine behoorlijk snel in de toeren en is hij prima in staat om het gewone verkeer te volgen. Bovendien vangt hij de oneffenheden van het wegdek soepel op.

Opmerkelijk is ook de aangeboden ruimte voor een auto die tenslotte een stukje onder de vier meter blijft. Dat is ten koste van het laadvolume, mede door de aanwezigheid van een echt reservewiel blijft dat beperkt tot 270 liter.

De politiek van de Duitse constructeurs die al jaren verkondigen dat kleine wagens qua veiligheid en comfort op eenzelfde hoogte horen te zitten als hun grotere broers, wordt hier met overtuiging gedemonstreerd. Niet alleen krijgt de Polo in zijn basisversie een ABS, airbags aan bestuurders- en passagierszijde Ć©n zij-airbags vooraan mee, ook het elektronische Transponder anti-diefstalsysteem, het derde stoplicht, de Isofix-voorbereiding (voor het vastmaken van kinderzitjes achterin) zitten in het basispakket. Verder behoren de verwarmde achterruit, de stuurbekrachtiging, hoogteregeling van het stuur, halogeenlampen en zelfs de sjorhaken in de koffer tot de basisuitrusting.

In de praktijk biedt zo’n Polo alles wat een moderne rijder, die een auto in de eerste plaats als vervoermiddel ziet, kan verwachten. En dat voor de ronde prijs van 11.000 euro.

VOLKSWAGEN POLO 1.2

MOTOR:

dwars voorin geplaatste driecilinder benzinemotor met een slagvolume van 1198 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.

POTENTIEEL:

maximaal vermogen van 65 pk/47 kW bij 5400 toeren/minuut en max. koppel van 112 Nm bij 3000 toeren/minuut.

AFMETINGEN:

398,7 cm (h), 165 cm (br), 146,5 cm (h) en 246 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME:

250 liter, uitbreidbaar naar 1030 liter.

VERBRUIK IN LITER/100 KM:

7,6 (bebouwde kom), 5,1 (buiten stad), 5,9 (gemiddeld).

CO2-UITSTOOT:

142 gr/km.

PRIJS, INCLUSIEF BTW:

11.000 euro, vermeerderd met 61,97 euro BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING:

141,03 euro.

ANDERE VERSIES:

1.4 benzine (11.750 euro), 1.9 diesel (12.500 euro), 1.4 turbodiesel (13.230 euro), 1.9 turbodiesel (16.200 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content