Dit najaar lanceerden drie gerenommeerde merken uit de luxesector hun eerste kindercollectie. Chloé, Escada en Missoni sloten een licentiecontract met het Franse bedrijf CWF, of Children World- wide Fashion, dat ook de kinderlijnen van merken als Burberry, DKNY, Timberland en M+F Girbaud realiseert. "De luxesector voor kinderen is een zeer belangrijke markt", zegt Vittorio Missoni. Die Vittorio draagt veel titels : erfgenaam en gedelegeerd bestuurder van het meer dan vijftig jaar oude Italiaanse breigoedmerk, broer van ontwerpster Angela Missoni, oom van muze Margherita Missoni. Wij ontmoeten hem in zijn gedaante van marketingdirecteur van het modehuis dat naam maakte met luxueus en veelkleurig breigoed. "Missoni en kinderen is een ideale combinatie", legt hij uit. "Onze ouders lieten onze truien maken in hun fabriek. De kwaliteit was zo goed dat ook de kleinkinderen ze hebben gedragen."
...

Dit najaar lanceerden drie gerenommeerde merken uit de luxesector hun eerste kindercollectie. Chloé, Escada en Missoni sloten een licentiecontract met het Franse bedrijf CWF, of Children World- wide Fashion, dat ook de kinderlijnen van merken als Burberry, DKNY, Timberland en M+F Girbaud realiseert. "De luxesector voor kinderen is een zeer belangrijke markt", zegt Vittorio Missoni. Die Vittorio draagt veel titels : erfgenaam en gedelegeerd bestuurder van het meer dan vijftig jaar oude Italiaanse breigoedmerk, broer van ontwerpster Angela Missoni, oom van muze Margherita Missoni. Wij ontmoeten hem in zijn gedaante van marketingdirecteur van het modehuis dat naam maakte met luxueus en veelkleurig breigoed. "Missoni en kinderen is een ideale combinatie", legt hij uit. "Onze ouders lieten onze truien maken in hun fabriek. De kwaliteit was zo goed dat ook de kleinkinderen ze hebben gedragen." Vittorio Missoni : "Kinderen, vooral meisjes, weten heel goed hun kleren te kiezen." Bij voorkeur roze prinsessenjurken, merken we op. "Die hebben we", lacht hij. "Niet in roze tule, wel met een printje van tulpen op. Wat ik bedoel is dat hun creativiteit levendiger is. Ook al zijn ze vandaag misschien iets meer geconditioneerd door wat ze zien op tv, ze zijn dol op kleur. In die zin sluit onze collectie perfect aan bij hun leefwereld." Een opvallende tendens, dat ziet ook Vittorio Missoni, is dat kinderen vaker dan vroeger hun ouders imiteren. Vandaar ook dat het DNA van Missoni, zoals het golvende streepjesmotief, de piqué en ajoursteken, werd doorgetrokken. "Het tricot wordt op dezelfde machines gemaakt als onze volwassenenlijnen", stelt Missoni. "De materialen zijn van dezelfde kwaliteit, en bovendien is alles wasbaar in de machine." Een niet te onderschatten detail. Waarom dan eigenlijk een partner zoeken als u alle knowhow aanlevert ? Vittorio Missoni : "Omdat de veiligheidsnormen voor kinderkleding erg hoog liggen. Een knoop mag bijvoorbeeld niet loskomen, anders bestaat de kans dat iemand hem inslikt. Of een jurkje met ceintuur, bijvoorbeeld, moet zo gemaakt zijn dat het kind zich niet kan ophangen aan die ceintuur. Minder dramatisch maar even belangrijk : de wol mag niet prikken." Premium kindermode, een ander woord voor de duurdere designermerken, zit al enkele jaren in de lift. Het fenomeen treedt in het voetspoor van de volwassen mode in het luxesegment. De International Herald Tribune berichtte in augustus zelfs dat de pyjama's duurder mogen. Eén en ander heeft uiteraard te maken met de globalisering, en het toenemende aantal rijken in de landen met de grootste groeifactor. In Azië, Rusland en India verdienen een groot aantal ondernemers grof geld, en dat moet rollen. Al is de trend ook bij ons voelbaar. Vittorio Missoni : "In Italië is kindermode altijd al een belangrijke markt geweest. Wij, Italianen willen dat onze kinderen er goed voorkomen. Maar ik denk dat de huidige groei verklaard kan worden: kinderen worden later geboren. De ouders hebben een carrière opgebouwd, zijn meer bemiddeld. Die moeders vinden het leuk om haute gamme-kleding te kopen voor hun kinderen. Op hen heeft het eenzelfde effect als chocolade. Het is als met de poppen spelen." Dat ook de Chloékindercollectie op dat gevoel zal inspelen, staat buiten kijf. Algemeen directeur Sophie Templier analyseert nog even het karakter van de Chloécollectie : "Jeugdig, onschuldig en hedendaags, met een attitude. Poëtisch en eenvoudig ook. In een Chloécreatie moet je je vrij kunnen bewegen." Hierbij moeten we even opmerken dat Templier het over de Chloévrouw heeft die voormalig ontwerpster Phoebe Philo uittekende, en die na haar beslissing om fulltime moeder te worden, door het ontwerpersteam werd aangehouden. Met een A-lijnmodel als rode draad, en zachte pasteltinten, was zelfs de volwassenenlijn voor kindvrouwtjes. Vandaag zit er een nieuwe hoofdontwerper aan het stuur. De Zweed Paulo Melim Andersson werkte voordien bij Marni, en zijn Chloévrouw is absoluut stedelijker en stouter. Maar met zijn werk heeft de kindercollectie niets te maken. Het zachtroze en gebroken wit zijn ideaal voor de babycollectie, meteen de markt die men bij Chloé hoopt aan te boren. Succes zal het merk zeker en vast oogsten : wie geen dochtertje heeft om in Chloé te hullen, wil er meteen één. Eén negatief punt misschien : de engeltjeskleren en -pyjama's ogen frêle en broos. Wat als babylief last heeft van reflux ? "De zoektocht naar geschikte materialen is inderdaad een van de grootste uitdagingen geweest", geeft Templier toe. "Maar daarin ligt ook de kracht van de samenwerking met CWF. Men heeft hier veertig ontwerpers in huis die de kindermode als geen ander kennen. Het is hun taak de beste oplossing te zoeken. Onderschat het maken van kinderkleding vooral niet. Niet alleen moet je creatief zijn in je oplossingen, je hebt ook zoveel verschillende maten die moeten kloppen. Daarom fabriceren maar weinig modehuizen hun eigen kinderlijnen. Het is veel te moeilijk, het vraagt een totaal andere knowhow." Nog een nieuwkomer, of beter een terugkomer, op de markt is Celine. Het merk lanceert deze winter opnieuw kinderschoenen. Daarmee keert het huis terug naar zijn roots. In 1945 opende Celine Vipiana een schoenenwinkel voor kinderen in de Parijse rue de Malte. Ze verkocht er op maat gemaakte schoentjes en laarzen, een buitengewone luxe in die tijd. In de loop der jaren evolueerde het merk naar volwassenen, maar dat uitgerekend nu opnieuw aan kinderen wordt gedacht, is geen toeval. Niet alleen het aantal modebeurzen voor kinderen neemt toe, ook komen er steeds meer luxemerken bij. Als ontwerper John Galliano brood ziet in een eigen kindercollectie, dan is dat omdat die geld in het laatje zal brengen. Het is het bewijs dat de marketingjongens vermoeden dat de luxetrend voor kids er een is die nog even zal blijven aanhouden. Een en ander heeft te maken met de groeiende invloed van televisie en internet. Erbij horen is belangrijk in de leefwereld van een kind, via de nieuwe media worden ze alert gemaakt op wat in is en wat ze moeten dragen om erbij te horen. Trendwatchers spreken van een nieuwe groep consumenten, de tweenagers. Kinderen tussen negen en veertien met een zeer duidelijk beeld van wat ze aan moeten. Toch ligt de schuld niet enkel bij de kinderen zelf. Volgens een Brits onderzoek moedigen ouders hun nakomelingen aan om labels te dragen, althans, als ze die zelf ook dragen. Ze vinden het leuk om kleine versies van zichzelf te zien. Niet dat dat een volledig nieuw fenomeen is. Christian Dior lanceerde meer dan 35 jaar geleden al een kinderlijn. Misschien redeneert Galliano wel als een bank die kinderspaarrekeningen aanbiedt : "Vroeg begonnen is half gewonnen." Of zoals stofzuigerverkoper Theofiel Boemerang uit Suske en Wiske het stelde : "Kleine ventjes, grote percentjes." Door Cathérine Ongenae