De nieuwe Skoda Fabia lijkt met zijn gewijzigd front helemaal niet op zijn voorganger, die bouwde in zeven jaar een fors succes op en wist het klantenbestand stevig uit te breiden. De Fabia lijkt vooraan wel op de Roomster, en dat heeft veel te maken met de normen in verband met de bescherming van de voetgangers : meer opvangruimte. De Fabia is net geen vier meter lang en groeide vooral in de hoogte - bijna 5 cm. Hij laat als kleine wagen een goede aerodynamica opmeten (Cw van 0.33) en ziet er vooral smal en hoog en daardoor enigszins onstabiel uit. Alleen is dat laatste slechts schijn, die l...

De nieuwe Skoda Fabia lijkt met zijn gewijzigd front helemaal niet op zijn voorganger, die bouwde in zeven jaar een fors succes op en wist het klantenbestand stevig uit te breiden. De Fabia lijkt vooraan wel op de Roomster, en dat heeft veel te maken met de normen in verband met de bescherming van de voetgangers : meer opvangruimte. De Fabia is net geen vier meter lang en groeide vooral in de hoogte - bijna 5 cm. Hij laat als kleine wagen een goede aerodynamica opmeten (Cw van 0.33) en ziet er vooral smal en hoog en daardoor enigszins onstabiel uit. Alleen is dat laatste slechts schijn, die lay-out legt geen hypotheek op zijn wegligging. Ondanks de stevige vering hoort u ons niet klagen over het rijcomfort. De rijder zit nu drie centimeter hoger en kijkt uit op een grondig vernieuwd dashboard, dat bevat veel plastic, maar oogt daarom niet goedkoop. Ook hier vinden we veel verwijzingen naar de Roomster, met nogal wat opbergvakjes en onder meer ruimte voor een 1,5 literfles in de portieren en een alarmsysteem dat bij een ongeval de knipperlichten aanzet, het centrale slot deblokkeert en de brandstoftoevoer afsluit. Achterin is wat meer beenruimte dan vroeger, daardoor is het er redelijk goed zitten. Ter kennismaking kozen we voor de handgeschakelde 1.4-liter turbodiesel met 80 pk (er is ook een zestrapsautomaat met Tiptronic) en ervoeren een behoorlijk pittige motor, die onder de 2000 toeren wat sloom uit de sloffen schiet. Daarboven kikkert hij op, en laat zelfs enige vinnigheid zien. Zijn grootste gebrek is een onvoldoende geluidsafdichting, wat op de snelweg een vervelend gebrom oplevert. Voor de rest waren we best tevreden met onze kleine Tsjech, die ook vlot met zijn tijd meekan. Hij bezit niet alleen meedraaiende koplampen, maar ook een elektronisch geregelde airco, een aansluitingsjack voor een iPod en verder zes airbags en een hoedenplank die op twee niveaus kan worden gelegd. Maar voor de opmerkelijkste prestatie is het wachten tot een bezoek aan de pomp. De nijvere Tsjech liet daar een verbruik van 5,3 liter/100 km optekenen en dat is een mooie prestatie voor een auto die toch wel meer is dan een stadswagen. Ook de prijs is een opsteker, maar dat zijn we al een beetje gewend van Skoda. Het merk heeft een reputatie die gestoeld is op veel auto voor een redelijke prijs en dat is nu niet anders.Motor : driecilinder turbodiesel met een slagvolume van 1422 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 80 pk/59 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 195 Nm bij 2200 toeren/minuut. Afmetingen : 399,2 cm (l), 164 cm (br), 149,8 cm (h) en 246 cm (wielbasis). Koffervolume : 300-1163 liter. Verbruik in liter/100 km : 5,7 (stad), 4 (buiten stad), 4,6 (mix). CO2-uitstoot : niet vermeld Prijs, inclusief btw : 13.390 euro, vermeerderd met 61,50 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 191,93 euro. Andere versies :1.2 (10.590 euro), 1.4 (11.790 euro), 1.6 (12.190 euro), 1.9 TDI (14.290 euro).