Met de Micra C+C treedt ook Nissan toe tot het kransje van autobouwers die een cabrio met vast dak in de aanbiedingen opnemen. Opmerkelijk daarbij is wel dat het vaste dak van glas is, zodat er overvloedig veel licht in het interieur binnenvalt. Om het dak op een convenabele manier in de koffer te leggen én nog wat bagageruimte over te houden, werd de Micra wel zeven centimeter langer. Die extra lengte zit uitsluitend in de overhang van de achterpartij, en dat zorgt voor een weinig harmonieus geheel. De in het Engelse design center getekende en ontworpen Micra C+C is ...

Met de Micra C+C treedt ook Nissan toe tot het kransje van autobouwers die een cabrio met vast dak in de aanbiedingen opnemen. Opmerkelijk daarbij is wel dat het vaste dak van glas is, zodat er overvloedig veel licht in het interieur binnenvalt. Om het dak op een convenabele manier in de koffer te leggen én nog wat bagageruimte over te houden, werd de Micra wel zeven centimeter langer. Die extra lengte zit uitsluitend in de overhang van de achterpartij, en dat zorgt voor een weinig harmonieus geheel. De in het Engelse design center getekende en ontworpen Micra C+C is esthetisch geen hoogvlieger, maar wint dan weer op het vlak van de degelijkheid. Dat is onder meer te danken aan de samenwerking met de Duitse cabriospecialist Karmann. De Micra C+C is ook nog eens bijna tien centimeter lager dan zijn broertje, en de koper heeft de keuze uit twee benzinemotoren, een 1.4/88 pk en de 1.6/110 pk, die we voor de kennismaking leenden. Wie achter het stuur kruipt, moet wel even uitkijken, want de voorruit buigt ver naar achteren (een extra veiligheidsaspect bij een onwaarschijnlijke koprol). Ook opvallend zijn de zitjes achterin : de open Micra biedt achteraan hoogstens plaats aan twee tuberculeuze kinderen. Wie het kofferdeksel openslaat, kijkt dan weer tegen een groot laadvolume aan van 457 liter, met gesloten kap. Wie open rijdt, kan nog altijd 255 liter meenemen. Bij de concurrentie doet alleen de Opel Tigra Twin Top beter. Onderweg bleek de 1.6-litermotor, die aan een vijfbak gekoppeld werd, een vinnige kompaan, zeker voor wie hem boven de 4000 toeren jaagt. Het verbruik mag dan een halve liter per 100 km hoger liggen dan bij de gesloten Micra, met een normverbruik van 8,4 liter mogen we niet echt mopperen. Al zullen diegenen die de C+C als dagelijks vervoermiddel gebruiken ongetwijfeld betreuren dat het model (voorlopig ?) geen stille dieselmotor meekrijgt. De gebruiker, die het dak geheel elektrisch en in 22 seconden in stelling brengt, krijgt wel ruim zijn deel van de wind bij open rijden. En de trillingen in de stuurkolom zijn behoorlijk voelbaar. Omdat de 1.6 liter, die 21.450 euro kost, slechts in één uitrustingsniveau beschikbaar is, is de uitrusting zeer volledig, met ABS, ESP, vier airbags, verwarmbare stoelen, airco, lichtmetalen velgen en het keylessgo-systeem, waarbij het volstaat om de sleutel op zak te hebben om te starten. Motor: viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1598 cm3 die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel: max. vermogen van 110 pk / 81 kW bij 6000 toeren / minuut en max. koppel van 153 Nm bij 4400 toeren / minuut. Afmetingen: 380,6 cm (l), 166,8 cm (br), 144,1 cm (h) en 243,2 cm (wielbasis). Koffervolume: 255 - 457 liter. Verbruik in liter / 100 km 8,7 (stad), 5,6 (buiten stad), 6,7 (mix). C02-emissie: 160 gr / km. Prijs incl. BTW: 21.450 euro, plus 123 euro BIV. Jaarlijkse rijbelasting: 223,74 euro. Andere versies: 1.4 (16.450 euro).pierre darge