Dat de Suzuki Wagon R en de Opel Agila nauwe verwanten waren, waarbij technici van beide merken de handen in elkaar hadden geslagen, kan niemand zijn ontgaan. De opvolger van de Wagon R kreeg niet alleen een andere naam mee, de ontwerpers ervan onderstrepen met klem dat de ingenieurs van Opel er geen hand in hebben gehad, en dat de Splash voor honderd procent een eigen product is. Dat kan kloppen, maar dan op de 1.3 DdiS-motor na, die van Fiat-origine is, en nu door Suzuki zelf wordt geassembleerd in I...

Dat de Suzuki Wagon R en de Opel Agila nauwe verwanten waren, waarbij technici van beide merken de handen in elkaar hadden geslagen, kan niemand zijn ontgaan. De opvolger van de Wagon R kreeg niet alleen een andere naam mee, de ontwerpers ervan onderstrepen met klem dat de ingenieurs van Opel er geen hand in hebben gehad, en dat de Splash voor honderd procent een eigen product is. Dat kan kloppen, maar dan op de 1.3 DdiS-motor na, die van Fiat-origine is, en nu door Suzuki zelf wordt geassembleerd in India. Een tienkoppig designteam observeerde zes maanden in Duitsland het consumentengedrag alvorens de Splash te tekenen. Het resultaat is een zeer compacte vijfdeurs die de hoekige lijnen van zijn voorganger verlaat en resoluut voor een eigen gezicht kiest. De nieuweling staat op een licht gewijzigd Swiftonderstel, kreeg een relatief hoge zit mee en ruimtebesparende torsiestangen achteraan. Hij is met zijn 3,71 meter opvallend kort, maar die compacte aanpak hypothekeert geenszins de interieurruimte. Voorin zit men stevig en comfortabel, achterin is behoorlijk wat ruimte - maar niet voor drie inzittenden zoals gesuggereerd wordt. De kofferruimte is met een volume van 178 liter wel aan de krappe kant. Wie de achterbankleuning in één simpel gebaar neerlegt, creëert 537 liter laadruimte, verdeeld over een geheel vlakke vloer. Bij hoge ladingen kan de hoedenplank opgeborgen worden onder de koffervloer. Binnenin valt de degelijke afwerking op, en de moderne interpretatie van het dashboard, zoals we die eerder zagen bij het merk. Voor de kennismaking kozen we de 1.3 liter viercilinder turbodiesel, gekoppeld aan een manuele vijfbak waarvan de pook tegen het dashboard zit gemonteerd - een zeer handige keuze. De korte bak zorgt voor flinke hernemingen. De geluidisolatie is goed, ook de wegligging van de Splash overtuigt. In combinatie met een behoorlijk direct stuur en een stevige ophanging zorgt dat voor een prettig rijgedrag dat veel beter is dan men van een zogenaamde stadsauto zou verwachten. Bovendien lijdt het rijcomfort in het geheel niet onder het stevig afgeveerd geheel. In de stad blinkt de Splash uit door zijn korte draaicirkel en het genereuze koppel onder de 2000 toeren/minuut. Voeg daar een zeer redelijk verbruik aan toe, en de jongste Suzuki, die standaard zes airbags en ABS meekrijgt, kan zo op de shoppinglist van wie op zoek is naar veel binnenruimte tegen een redelijke prijs. Want echt goedkoop is deze pittige vierzitter nu ook weer niet. Opmerkelijk is wel de garantie van vijf jaar.