Kleine breaks zijn zeldzaam en dat kan verbazen. Niet voor de ontwerpers van Peugeot die met de 207 SW (van Station Wagon) een flink deel van de markt willen veroveren. Daartoe beschikken ze niet alleen over de uitstekende rijkwaliteiten van de 207, ze voegen er enkele troeven aan toe die de functionaliteit ten opzichte van de 206 SW nog vergroten.
...

Kleine breaks zijn zeldzaam en dat kan verbazen. Niet voor de ontwerpers van Peugeot die met de 207 SW (van Station Wagon) een flink deel van de markt willen veroveren. Daartoe beschikken ze niet alleen over de uitstekende rijkwaliteiten van de 207, ze voegen er enkele troeven aan toe die de functionaliteit ten opzichte van de 206 SW nog vergroten. De 207 SW groeide in de lengte met 13 cm en meet nu 4,15 meter en is daarmee bijna 12 cm langer dan de berline. De nieuweling werd 8 cm breder en nog eens 8 cm hoger - 3,8 cm meer dan de berline. Dankzij een specifiek profiel van het dak werd de hoofdruimte op alle plaatsen geoptimaliseerd en dat ondanks het feit dat de inzittenden op de tweede rij 2 cm hoger zitten dan in de berline. Door dat tribune-effect hebben ze een betere uitkijk naar voren, toch blijft de hoofdruimte 2,4 cm royaler dan in de berline. Maar breakeigenaars kijken vooral uit naar functionaliteit en ze worden met dit model volop op hun wensen bediend. Bij Peugeot spreken ze zelfs van een magische modulariteit, omdat de achterstoelen met één handgebaar neerklappen en daarbij perfect in het verlengde van de vlakke koffervloer komen te liggen. Het hele systeem wordt geactiveerd via ontgrendelhendels aan de bovenzijde van de rugleuningen, die toegankelijk zijn vanaf de achterportieren of de koffer. Het een en ander maakt van voorwerpen tot 1,70 meter probleemloos te vervoeren bagage. De modulariteit werd ook uitgebreid tot het bagagescherm, dat bestaat uit drie stijve luiken die op twee spuitgegoten zijdelingse steunen rusten. En de achterruit kan bij de meeste versies onafhankelijk van de achterklep geopend worden. De kofferruimte, volledig bekleed met tapijt, biedt een volume van 428 liter, zo'n 113 liter meer dan bij de 206 SW. Met de achterstoelen weggeklapt, komt zo'n 1433 liter beschikbaar voor het laden. De kleine break is verkrijgbaar met drie benzinemotoren en twee HDI-turbodiesels. In dat laatste geval heeft men de keuze tussen een versie die 90 pk levert en eentje van 110 pk met een maximumkoppel van 240 Nm dat tijdelijk kan boosten naar 260 Nm. Zelf waren we best tevreden met de 90 pk-versie die op papier een verbruik van 4,6 liter/100 km laat noteren. Voor de pittiger 110 pk wordt dat een nog zeer aannemelijke 5 liter. Tijdens de korte testrit waren we in de wolken over de stuurvastheid en de wegligging van de nieuwste Peugeot. Maar de 207 SW is ook een elegante verschijning die met de typische achteroverleunende D-stijl aan zijn grotere broers herinnert. Wie de kleine een wat mondainer karakter wil meegeven, kan ook nog kiezen voor een indrukwekkend panoramisch dak. Want het ontbreekt de kleine Peugeot allerminst aan ambitie. Door Pierre Darge