Geen huwelijk zonder ring. Geen doopsel zonder armband. Juwelen, en sterker nog het schenken ervan, zijn vaak beladen met symboliek. Zeker als er ook een erfenis aan verbonden is : een broche van je grootmoeder, de dasspeld van je vader of een hangertje dat je van je eerste vriendje kreeg. Juwelen zijn meer dan accessoires, meer dan een statussymbool of iets wat "door schoonheid uitmunt", zoals Van Dale het stelt.
...

Geen huwelijk zonder ring. Geen doopsel zonder armband. Juwelen, en sterker nog het schenken ervan, zijn vaak beladen met symboliek. Zeker als er ook een erfenis aan verbonden is : een broche van je grootmoeder, de dasspeld van je vader of een hangertje dat je van je eerste vriendje kreeg. Juwelen zijn meer dan accessoires, meer dan een statussymbool of iets wat "door schoonheid uitmunt", zoals Van Dale het stelt. Anne Zellien (53) maakt hedendaagse juwelen met zo'n intrinsieke meerwaarde. Sinds haar studententijd aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, nu dertig jaar geleden, is ze geboeid door de sentimental jewelry uit het Engeland van de zeventiende en achttiende eeuw. Medaillons met haarlokken, engeltjes of juwelen met gravures en verborgen boodschappen symboliseerden de band tussen de gever en drager van het juweel. Geliefden schonken ze aan elkaar, maar ook een moeder aan haar kind. Of men droeg ze als ode aan een overleden familielid of als teken van trouw aan de monarch. Die verborgen boodschappen integreert Anne Zellien ook vandaag in haar juwelencollectie. Een klant kan een persoonlijke boodschap laten graveren of kiezen uit een collectie tekstjuwelen met positieve spreuken als 'femme heureuse', ' live love laugh' en ' la vie me sourit'. "Een juweel is nooit gratuit. Het wordt altijd met een zekere intentie gegeven en legt de momenten die je wilt koesteren voor eeuwig vast. Zelfs al is het een cadeau dat je aan jezelf geeft." Dat is ook wat de juweelontwerpster dit jaar deed : een cadeau aan zichzelf geven. Niet één juweel, maar een hele collectie. "Mijn winkel bestaat dertien jaar in 2010. Ik vond dat een leuk getal om te vieren door zijn dubbele lading. Voor sommige brengt het ongeluk, ik beschouw het veeleer als een geluksgetal. My lucky number thirteen. Ik heb mezelf de toestemming gegeven om eens niet te denken aan de kosten of rentabiliteit van een collectie. Ik heb helemaal mijn zin gedaan en mijn diepste gevoelens uitgebeeld en verwoord. Klinkt het niet, dan botst het wel. Moeten de mensen het niet hebben, dan is dat ook zo. Het is in feite één groot zelfportret." Wat kan men zoal afleiden uit de verjaardagscollectie Vintage 13 ? Dat Anne Zellien houdt van antieke juweeltjes, bijvoorbeeld. Dat ze rust vindt in de natuur. Dat ze naast hopeloos romantisch zijn ook een cynisch kantje heeft. En dat ze gepassioneerd is door het woord. "Mijn voornaamste inspiratie is de literatuur. Ik zou heel graag zelf schrijven, maar je moet kiezen in het leven om iets te bereiken. Het woord blijft wel een constante in mijn collecties. Zo zijn de titels vaak even belangrijk als de juwelen zelf. Ze benadrukken het achterliggende verhaal en waren vaak het vertrekpunt voor een creatie." Zoals de halsketting Au clair de la lune, ook de titel van een populaire Franse chanson uit de achttiende eeuw, met veer en pennenpunt of de hanger Happiness, gegraveerd met een citaat van de joods-Amerikaanse schrijfster Gertrude Stein. " One must dare to be happy, zei Stein. Dat is misschien wel de belangrijkste boodschap achter deze collectie. Je moet durven om gelukkig te zijn. Je moet uitzoeken wat het is dat jou gelukkig maakt en dan de juiste stappen ondernemen. Ik geloof niet dat de dingen zomaar naar je toe komen, je moet ze ook aantrekken." Zelf vond ze het geluk, toen ze dertien jaar geleden eindelijk besloot om van juweelontwerp haar beroep te maken. "Na mijn opleiding aan de Academie ben ik niet onmiddellijk met een eigen collectie begonnen. Ik was net gescheiden en had een klein kindje om voor te zorgen. Om te overleven heb ik me de eerste jaren gestort op wat men noemt 'twaalf beroepen en dertien ongelukken'. Mijn eerste collectie is gegroeid uit een ontgoocheling. Ik was geselecteerd voor de Biënnale van Parijs op basis van enkele foto's. De curator kwam naar Antwerpen om mijn werk te bekijken en was wel onder de indruk, maar vond dat ik te weinig stuks had. Toen was voor mij de maat vol. Ik heb mijn ontslag gegeven en heb mijn leven helemaal omgegooid. Ik heb mijn eigen collectie opgericht en een winkel geopend in de Kammenstraat. Ik was toen ook al bijna veertig. Had ik toen de knoop niet doorgehakt, was het er waarschijnlijk nooit van gekomen." Geluk, liefde en vriendschap. Altijd is er die onderliggende boodschap in het werk van Anne Zellien. Niets is vrijblijvend. Het is de ontwerpster dan ook om de emotionele band met een juweel te doen. Daar gaat ze erg ver in, al zijn haar ontwerpen vooral tijdloos. "Mijn juwelen zijn geen modeaccessoires. Ze zijn redelijk klassiek en dat is een bewuste keuze. Als je een armband van 500 euro koopt, moet die er over twintig jaar nog staan. Ik ben in het systeem van twee collecties per jaar gestapt, omdat ik mijn klanten regelmatig nieuwe dingen wil laten zien. De collecties evolueren echter almaar meer naar basisstukken. Mijn juwelen verdwijnen ook niet. Vrij snel bepaalt het publiek welke de sterke stukken zijn. Meestal klopt dat ook met wat ik aanvoel. Die blijven gewoon in het aanbod. Je kunt vandaag iets bestellen wat ik tien jaar geleden ontworpen heb." Zellien houdt van pure vormen en werkt voornamelijk met edelmetalen, edelstenen en parels. Voor Vintage 13 schuimde ze de rommelmarkten in Antwerpen, Brussel en Mechelen af op zoek naar antieke juweeltjes die ze assembleerde tot pièces uniques. "Ik heb alles wat ik mooi vind samengebracht in één collectie : glasparels, bakeliet of zelfs koper gemixt met eigen zilveren creaties. Nu mijn zaak steviger in het zadel zit, had ik de tijd om te spelen, om helemaal mijn zin te doen. Maar het evenwicht vinden tussen je zin doen en je zaak draaiende houden, is niet eenvoudig. Een collectie als Vintage 13 is niet rendabel. Het wordt commercieel pas interessant als je twintig keer dezelfde armband kunt verkopen. Deze collectie levert wel nieuwe ideeën voor mijn productiejuwelen op. Het houdt mijn geest fris." Nieuwe ideeën haalt ze ook uit haar samenwerking met jonge mensen. Zoals met lingerieontwerpster Murielle Scherre, waarmee ze naar eigen zeggen niet dezelfde leefwereld maar wel hetzelfde gedachtegoed deelt. Of met haar zoon, die sinds kort mee de collecties ontwerpt. "Voorlopig zet ik de thema's uit en maak ik de eerste schetsen, daarna komt hij erbij om het mee vorm te geven. Die frisse wind vind ik erg prettig. Hij is creatief, maar tegelijk ook erg nuchter, een eigenschap die ik niet heb. Ik ben veeleer een dromer. Het lijkt wel of onze generatie, de jongeren van de jaren zeventig, nog dromers en idealisten zijn. De twintigers en dertigers van vandaag staan veel nuchterder in het leven. Natuurlijk hoop ik dat hij over een twaalftal jaar, als ik met pensioen ga, de zaak overneemt. Is dat niet zo, ook goed. Hij is vrij om te doen wat hij wil." De collectie Vintage 13 is vanaf 2 april te koop in de winkel van Anne Zellien, Kammenstraat 47, Antwerpen. Info : www.annezellien.be DOOR ELLEN DE WOLF - foto's Stanny dederen"Dat is misschien wel de belangrijkste boodschap achter deze collectie : je moet durven om gelukkig te zijn." "Het technische aspect boeit mij het minste. Ik zit dan ook allang niet meer aan de werkbank. Ik zit het liefst te tekenen."