De Golf van Volkswagen is in 27 jaar uitgegroeid tot een begrip. Over de eerste generatie, de hoekige verschijning uit 1974 met een design van Guigiaro, schreven we dat hij het tij moest keren nadat Volkswagen amechtig naar een vervanger van de Kever had gezocht. De Golf van toen woog amper 830 kilo, maar was vlug de norm. Hij werd het voorbeeld van de handige, compacte middenklasser. Niet lang daarna volgde de GTI-versie met zijn 115 pk: het icoon van een sportieve generatie. Met de jaren groeide de Golf in afmetingen en gewicht en kreeg almaar gesofisticeerder krachtbronnen mee. De vierde generatie maakte zijn opwachting in 1998 en voerde de turbodieseltechnologie naar nieuwe hoogtepunten. ...

De Golf van Volkswagen is in 27 jaar uitgegroeid tot een begrip. Over de eerste generatie, de hoekige verschijning uit 1974 met een design van Guigiaro, schreven we dat hij het tij moest keren nadat Volkswagen amechtig naar een vervanger van de Kever had gezocht. De Golf van toen woog amper 830 kilo, maar was vlug de norm. Hij werd het voorbeeld van de handige, compacte middenklasser. Niet lang daarna volgde de GTI-versie met zijn 115 pk: het icoon van een sportieve generatie. Met de jaren groeide de Golf in afmetingen en gewicht en kreeg almaar gesofisticeerder krachtbronnen mee. De vierde generatie maakte zijn opwachting in 1998 en voerde de turbodieseltechnologie naar nieuwe hoogtepunten. Vandaag rijden we met de TDI-130 pk. Die weegt intussen 1260 kilo, maar krijgt meer pk's mee dan de allereerste benzine GTI destijds. Nog belangrijker is zijn overschot aan trekkracht. Een en ander is het gevolg van de rush naar een efficiëntere verbranding, die een gevolg is van een streven naar zuiverder emissies. Die behoefte leidde tot een injectiesysteem met directe inspuiting die onder zéér hoge druk gebeurt, waardoor de brandstof zich onder meer sneller verspreidt. Daaraan koppelen de ingenieurs een elektronisch gecontroleerd motormanagement dat het karakter van de motor verder bepaalt. Op die manier kan de vertrouwde 1.9 liter turbodieselmotor in versies op de markt komen met vermogens van 90 tot 150 pk en maximale koppelwaarden van 210 tot 320 Nm. De versie waarmee we vandaag uitrijden is niet de allerkrachtigste, maar het scheelt niet veel: met 130 pk en 310 Nm is deze Golf uitstekend gewapend om ook in moeilijke omstandigheden snel en efficiënt inhaalmanoeuvres uit te voeren. Hij is gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verhouding en voor wie het maximum uit de motor wil halen, betekent dat vaak schakelen omdat het koppel rond zijn ideale toerental nogal bruusk wordt geserveerd. Wie het wat rustiger aan doet, komt toch aan zijn trekken want ook over bredere toerentallen is voldoende trekkracht voorhanden. Hoe ook, de Golf blijkt perfect in zijn sas op bochtige, snelle wegen waar hij een zeer veilig (lees: neutraal en voorspelbaar) weggedrag laat zien, en zich zelfs bij een lastenwissel (voet van het gas in een snelle bocht) nauwelijks laat verstoren. Door dat overvloedige koppel loert het gevaar van doorslippen van de voorwielen natuurlijk om de hoek. Dat euvel wordt evenwel opgelost door de tussenkomst van de combinatie van ABS-ASR die het motorkoppel bij doorslippen in toom houdt en desgevallend ook de remmen activeert. Fraai aan dit technologisch hoogstandje is het verbruik: met een normverbruik van 5,2 liter/100 km doet het vertrouwde motorblok zijn reputatie van zuinigheid alle eer aan. Maar wie echt prestaties najaagt, moet weten dat het verbruik snel naar een gemiddelde van bijna 7,5 liter klimt. Het enige minpunt vonden we, net zoals bij de Passat Variant, het rauwe geluid dat zich bij een koude motor maar ook bij het optrekken laat horen. Bij al dat fraais over de motor zouden we bijna vergeten dat de afwerking van de Golf IV zoals gewoonlijk op een zeer hoog niveau staat en de rijhouding voorin voortreffelijk is: stevig en goed gesteund. Bovendien kan de bestuurderszit in de hoogte worden versteld. Achterin worden de knieën van de passagiers niet echt verwend, ten voordele van het homogeen verdeelde koffervolume, goed voor 330 liter bagage. De kritiek dat de prijs van de Golf de jongste jaren even snel geëvolueerd is als zijn technische evolutie, is terecht. De goedkoopste Golf met 1.4 liter benzinemotor kost 557.000 fr./ 13.807,67 euro, maar wie voor de basisversie van de turbodiesel (90 pk) kiest, moet op 648.000 fr./ 16.063,50 euro rekenen. Voor de 130 pk-versie die wij testten, wordt al 726.000 fr./ 17.997,07 euro gevraagd. Daarvoor krijgt de koper een veiligheidsuitrusting met ABS/ASR, frontale airbag voor bestuurder en passagier evenals zijdelingse airbags en vier automatische driepuntsveiligheidsgordels.PIERRE DARGE